Om heel lang trots op te zijn

SVS MO13-1

VDL MD1

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, 2e klasse 02

11 april 2015 8:30

Francheska Cleopa

De winst, de hele winst en niets dan de winst, daar gaat het vanochtend om voor SVS MD1. We spelen thuis tegen koploper VDL, dat twee verliespunten minder heeft en een veel beter doelsaldo. Ook bij een gelijkspel kunnen de Maassluisse dames zich al bijna tot kampioen kronen. Hun enige puntverlies ligt bij de eerste wedstrijd tegen SVS, het veelbesproken duel met de schandalige thuisfluiter, onaardigheden rondom de dug-out, een weggestuurde coach en opruiende stukken in de media. Die voorgeschiedenis maakt de return van vandaag bij voorbaat beladen. VDL verschijnt met zoveel supporters rond veld 4 dat wij naarstig onze Bulgaarse connecties proberen te bellen, maar die liggen op dit tijdstip nog in bed. Het fluitsignaal klinkt, we zijn los!

De meiden van VDL tonen hun kampioensaspiraties en zetten onze dames direct onder druk. We zien korfbalduo’s ontstaan waarmee veel van onze speelsters aan de ketting worden gelegd. In de aanvangsfase bevindt het spel zich op de helft van SVS en de eerste kansen zijn voor de tegenstander. Angela kan redding brengen op een grote kans voor VDL en we komen met de schrik vrij. Even later drukt Nienke goed door met een voorzet op Jennifer, maar die krijgt net niet de ruimte om af te drukken. SVS weerstaat de pressie van VDL maar komt -geheel onnodig- op achterstand wanneer Angela een situatie verkeerd beoordeelt en de bal over zich heen laat stuiteren. Er komt nog een aardige mogelijkheid voor Jennifer nadat ze van rechts naar links is verhuisd, maar goed verdedigend werk van de VDL-defensie voorkomt de gelijkmaker. We gaan rusten in de wetenschap dat SVS slordig is in de combinatie en de tweede helft scherper zal moeten zijn.

Na een indringend kleedkamergesprek verschijnt de Schollevaarse thuisploeg als herboren aan de start, nu met Jennifer als diepe spits. Dit levert extra ruimte op voor haar offensieve medestanders, van wie Danee al snel een riante schietkans krijgt. Omdat ze de bal afgeeft gaat de kans verloren. Kort daarop is het wel raak, wanneer Jennifer de bal schitterend in de verre hoek jaagt. SVS ruikt bloed en zet door met mogelijkheden voor Nienke (gepareerd door de doelvrouw), Assiera (verlengt corner maar schiet voorlangs) en Mara (schot verdwijnt naast het doel). Met een mazzeltje komen we op voorsprong als de keepster van VDL een indraaiende corner in eigen doel werkt. En enkele minuten later is de vreugde compleet wanneer Mila de bal na een afgeslagen aanval voor haar voeten krijgt en verwoestend uithaalt: 3-1! Ook de reservespeelsters komen het feestje meevieren en dat tekent de teamspirit in onze ploeg. Dit mogen we niet meer weggeven en dat gebeurt ook niet, al is VDL bij een corner dicht bij een aansluitingstreffer. Nadat Nienke nog kansrijk is met een boogbal en Jennifer de buitenkant van de paal heeft geraakt, klinkt het bevrijdende laatste fluitsignaal. SVS verslaat VDL!

Welbeschouwd kunnen we zeggen dat SVS vandaag de kampioenswedstrijd heeft gewonnen. Nu de resterende vier duels nog… dat worden vier finales. Onze meiden hebben alles nu in eigen hand en lieten ons genieten van een portie veerkracht waar zij trots op mogen zijn.

Marcel Verspeek