SVS 3 behaald overwinnig op SPIRIT 5

opmerkingen

SUPPORTER: Marvin van Es

Opstelling SVS 3

Het is 1994. Een 12 jarige jongen ligt onder een plaid ziek te wezen. Dat wil zeggen

te ziek voor school. Televisie kijken gaat wel. Op de bruingrijze Philips televisiekast

tegenover hem is zijn favoriete tv-programma bezig: Walker Texas Ranger. Een rood

bebaarde vechtmachine, gespeeld door Chuck Norris, die het Amerikaanse Texas

weer veilig maakt. Geen gespuis is te sterk en geen misdadiger te slim. Allen worden

even eenvoudig als vakkundig voor hun 'ass' gekickt. De ogen van de jongen zijn niet

van het scherm weg te slaan. Alle vechtbewegingen worden geconcentreerd

bestudeerd. Zijn moeder die komt vragen of hij misschien een kopje thee wilt wordt

volledig genegeerd. De jongen heeft geen tijd voor vragen over thee met gesuikerde

kaakjes en een washand op zijn voorhoofd. Nee, Walker Texas Ranger verdient het

om de volle aandacht te krijgen en hierna komt ook nog Zorro. Dat vindt hij eigenlijk

maar een verwijfde paardrijder met dat zwarte leren pak en dat lullige meneer Kaktus

snorretje van hem. Nee, naar Zorro kijkt hij maar voor een ding, want hoe lullig Zorro

zelf ook is, dat zwaard is toch wel heel erg stoer...
David Kuipers twijfelt dan ook geen moment wanneer hij 18 jaar later de advertentie in

de IJssel en Lekstreek ziet staan. Hij heeft de advertentie wel 7 keer opnieuw

gelezen, maar het staat er echt! OUDERKERK AAN DEN IJSSEL ZOEKT MET

SPOED EEN NACHTBURGEMEESTER/BEWAKER! Dit is zijn kans om de Kuipers

Olderchurch Ranger te worden van Ouderkerk aan den IJssel. Natuurlijk, hij zal er

een hoop beschaving, stromend water, elektriciteit, kleurentelevisie en internet voor

op moeten geven. En natuurlijk zal hij zichzelf voortaan wassen in een tobbe in de

woonkamer en zal hij moeten poepen in een zelfgegraven put in de tuin. En natuurlijk zullen zijn beschaafde vrienden uit regio Rotterdam geen kans onbenut laten om in zijn bijzijn de mop - Het is groen en gaat terug in de tijd? De bus naar Ouderkerk aan den IJssel - te verkondigen. Maar heeft ooit iemand Chuck Norris horen klagen? Nou dan?
Ook tijdens het sollicitatiegesprek blijkt de gedreven houding en het enthousiasme van David al snel een succesformule. Al na een half uur staat Kuipers aangenomen en wel als nachtburgemeester/bewaker van Ouderkerk aan den IJssel weer buiten. Met in zijn bezit de sleutels van een huis met een rood dak en een openstaand raam en een getekend arbeidscontract. Zijn Zorro zwaard heeft hij wel achter moeten laten. In ruil daarvoor mag hij 's nachts met een handzamer model over straat en mag hij bij zijn vrienden van SVS blijven voetballen. De enige echte eis die David had.
David gaat voortvarend van start in zijn Ouderkerk. 'Avonduurlijke' omaatjes worden geholpen met oversteken, verdwaalde kippen worden het goede hok in gejaagd, hangjeugd wordt verdreven, Stefan de Vrij kan ongestoord op bezoek bij familie, de discoschuur sluit inmiddels keurig om half twaalf en de plaatselijke potloodventer wordt geïntimeerd door David die zijn eigen geslachtsdeel er uit takelt. Nee, David geniet respect van een ieder in Ouderkerk aan den IJssel. Toch liep dat respect een paar maanden geleden een flinke deuk op na een competitiewedstrijd van zijn SVS tegen de plaatselijke vv Spirit. Maar liefst  7-1 werd het en niet in het voordeel van Kuipers. Sindsdien heeft David alle zeilen bij moeten zetten om de mensen in Oudekerkerk te overtuigen van zijn kwaliteit. Het moet aan het einde van de zomervakantie zijn geweest dat het respect voor Kuipers weer het niveau had als voor het Spirit debakel.

David schrikt zich dan ook een ongeluk als bekend wordt dat hij ook dit seizoen is ingedeeld bij het Spirit wat eerder dus zijn maatschappelijke positie zo deed wankelen. Om het drama compleet te maken blijkt het ook nog eens de eerste wedstrijd van het seizoen te zijn. Meteen wordt er een weekendje Hamburg geboekt door David en gelukkig krijgt hij zijn ploeggenoten mee. Met als resultaat dat de wedstrijd een paar weken wordt uitgesteld. Zo moet er genoeg tijd zijn om ingespeeld te raken is het idee. Toch is David ondanks dit geslaagde plannetje een paar weken voor de wedstrijd tegen Spirit al aardig van slag. Zo schopt hij tijdens trainingen en wedstrijden medespelers en spelers van de tegenpartij bijna blijvend invalide, gooit hij bij uitworpen medespelers een hernia, giet hij diesel in een benzinetank en presteert hij het tegen Lekkerkerk om het wereldrecord aan de buitenkant dekken te verbeteren. Dit alles dus door de naderende wedstrijd tegen Spirit. Het mag namelijk niet zo zijn dat zijn inmiddels weer opgepoetste imago wederom een zepert oploopt. Als dan ook nog eens de generale repetitie met 6-0 verloren gaat tegen Lekkerkerk kunt u wel raden hoeveel angstzweet er tussen de billetjes van de heer Kuipers onderdak heeft gevonden.

Inmiddels is het zaterdagavond en kan ik u vertellen dat David Kuipers in plaats van minder juist meer aanzien en respect geniet in Ouderkerk aan den IJssel dan toen deze dag begon. Om een lang, maar door de strijd van beide teams wel boeiend verhaal, kort te maken: David Kuipers zijn elftal wint met 2-1 van Spirit. Zelfs het opzichtig saboteren van Aram Koedood heeft voor David geen roet in het eten gegooid. David staat dan ook op het punt om de onverharde weg op te gaan en Ouderkerkers te beschermen waar nodig. Nee, Kuipers kan niet meer stuk in Ouderkerk. Zelfs niet, wanneer hij besluit om 's nachts de misdaad te bestrijden op een paard in een zwart leren pak en met een lullig meneer Kaktus snorretje...