MD1 maakt indrukwekkend debuut in hoofdklasse

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, Hoofdklasse 1

31 oktober 2015 10:00

Francheska Cleopa

Ze staan gedisciplineerd op een rij, strak in het gelid, op volgorde van nummer 1 tot en met 14: de gloednieuwe voetbaltassen van onze dames. De eigenaressen staan verderop, al even netjes gegroepeerd, voor de officiële teamfoto in hun nieuwe SVS thuistenue. Ook hun jassen zijn nieuw en er komen nog trainingspakken aan... Jim en Karin hebben alles uit de kast gehaald om de MD1-selectie er pico bello uit te laten zien. En dat is gelukt, hier staat een team! Eveneens nieuw: we spelen vanaf vandaag in de hoofdklasse. Alleen maar goede tegenstanders, elke wedstrijd een uitdaging, de kans om individueel en als ploeg nog beter te worden. We treffen meteen een geducht opponent: het uit de residentie afkomstige MD1 team van Die Haghe. De competitie is begonnen!

De eerste mogelijkheid is voor de snelle voorhoedespeelsters van Die Haghe, maar Keyleina grijpt goed in. Vlak daarna verijdelt Angela een tweede kansje voor de bezoeksters. Met een verre uittrap bereikt ze Britt, die maakt meters met de bal en geeft een mooie pass op Fay. Fay bedenkt zich geen moment en passeert de keepster: 1-0. Nog geen minuut later schuift Jennifer de bal in de korte hoek. De stand is 2-0 en SVS zit op rozen. Helemaal wanneer Britt langs de linkerflank snelt, een voorzet geeft die achter de eerste linie belandt en Nienke de bal van grote afstand over de keepster heen jaagt. Prachtgoal! De bezoeksters verkleinen de achterstand tot 3-1 na een verdedigend misverstand aan Schollevaarse zijde. Daarna volgt de mooiste SVS-aanval van deze voetbaljaargang tot nu toe. Het gaat over zoveel schijven dat ik het nauwelijks kan volgen en iedereen raakt de bal één keer. Ik noteer in ieder geval Aidelin, Romy, Mara, Danée, Britt en Fay die de goal uiteindelijk maakt. Maar volgens mij zat ook de scheidsrechter aan de bal, was er een een-tweetje tussen toeschouwers Priscilla en Silvia en raakte de trainer van de tegenpartij ‘m een keer. Het genieten gaat door als Jennifer een vrije trap heerlijk in de kruising krult en de stand op 5-1 brengt. Die Haghe geeft niet op en blijft de aanval zoeken, maar Lieke staat haar vrouwtje en Angela komt haar kooi uit wanneer dat nodig is. Ons hele team speelt een uitstekende wedstrijd.

Na rust creëert Jennifer een kans via een mooie solo op rechts, maar ze weet geen ploeggenoot te bereiken. Die Haghe neemt over en stuurt een speelster diep. Vanuit mijn positie lijkt dit 100% buitenspel, maar grensrechter Bert ontkent dit achteraf stellig. Hoe dan ook rondt de aanvalster af naar 5-2. Een vrije trap van Lieke wordt door de keepster opgevangen. Daarna breekt een periode aan zonder echte kansen aan beide kanten, de vermoeidheid slaat toe nadat beide ploegen in de eerste helft met hun krachten hebben gesmeten. In de slotfase loopt SVS alsnog verder uit. Allereerst is het Diana die de 6-2 aantekent na goed doorzetten van Danée. Nabiellene maakt de zevende op aangeven van Britt. In het publiek wordt ‘tien tien tien’ gescandeerd en dat is niet eens overdreven. Mara reageert attent wanneer de keepster een schot van Britt keert. Bij deze aanval stond Britt buitenspel maar dat zien we dan ook maar door de vingers. Nummer 9 komt van de voet van Jennifer die net weer van positie was gewisseld met Fay, en Fay zelf tikt de tiende tegen het net na een geweldige combinatie met Mara en Britt.

Zoals gezegd: met hun nieuwe outfit vormt SVS MD1 een echt team. Maar ook voetballend lieten de meiden vandaag zien een team te zijn. Nog flitsender dan hun kleding was hun spel en onze dames maakten daarmee een indrukwekkend hoofdklassedebuut!

Marcel Verspeek