MD1 wint maar doet doelsaldo tekort

SVS MO13-1

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, Hoofdklasse 1

12 december 2015 9:00

SVS en VDL, het lijkt de Nederland-België van het korfbal te worden… wéér die twee tegen elkaar. Voor de vijfde keer in een paar maanden kruisen de blauwwitten en de witblauwen de degens, na twee ontmoetingen in de voorjaarscompetitie, een in het bekertoernooi en onze thuiswedstrijd in de huidige competitie. Vandaag reizen we af naar Maassluis, onze dames bezetten de tweede plaats en de opponent bungelt troosteloos onderaan met nul punten uit vijf wedstrijden. We komen dus voor drie punten plus het oppompen van ons doelsaldo.

SVS begint voortvarend, zoekt direct de aanval en is al na vier minuten succesvol. Een afgeslagen bal die Lieke op doel schiet is niet heel zuiver, maar komt precies in de loop van Jennifer terecht. Haar uithaal is de keepster te machtig: 0-1. Arjan noemt de assist een ‘schot op maat’ en die hou ik erin. Enkele minuten later tekent Lieke voor haar tweede wanneer ze de bal in de zestien legt, Nabiellene de ruimte ziet en netjes de 0-2 binnenschuift.

Als VDL huur betaalt voor de velden, kunnen zij vanochtend de helft terugvragen. Het spel bevindt zich volledig aan één zijde en we zouden Angela bijna een stapeltje stripboeken gaan brengen. Helaas verzuimt SVS door te drukken, want ondanks vele aardige mogelijkheden weet ons team niet meer te scoren.

De tweede helft laat hetzelfde eenzijdige spelbeeld zien. Aan inzet en goede wil ontbreekt het onze dames niet, aan een goede eindpass en zorgvuldige afronding des te meer. Het hobbelige veld met gras tot aan de enkels helpt ook niet mee. We zien een mooie aanval via Mara, Danée en Britt, maar de prima keepster redt. Er zijn kansen voor Nienke, Fay, Jennifer, Mara en Lieke, maar het doel blijft schoon. Daarna schiet Britt naast, Nienke over, Danée op de paal, Britt weer naast, Mara in handen van de keepster, Romy over, Lieke over, Lieke naast en Jennifer over. Met een hard slijtend potlood noteer ik de tweede publieksquote: ‘Gepruts ten top!’ (Elsina).

Tot overmaat van prutsigheid komt er zelfs een kans voor VDL. We gaan het toch niet meemaken dat wij dit team, dat in vijf wedstrijden één keer wist te scoren, een doelpunt moeten toestaan? Die schande blijft onze dames bespaard, maar er wordt inmiddels geopperd om ze naar huis te laten lopen (weer Elsina). Dat toch iedereen in de auto mag stappen danken onze meiden aan twee goals in de slotfase. Jennifer zet na een puike aanval de 0-3 op het bord en na een schot van Danée maakt Nabi in de rebound 0-4.

Ons doelsaldo had een injectie met groeihormoon kunnen krijgen, het blijft bij een scheutje pokon. Maar de winstmissie is met verve volbracht!

Marcel Verspeek