MD1 bereikt halve finale bekertoernooi

Meisjes D-pupillen, MD1, Groep 1 2

26 maart 2016 9:45

Roepan, S.

De overwintering duurde tot in de lente, maar vandaag mogen onze dames dan aantreden voor de kwartfinale van het KNVB-bekertoernooi. De Zwaluwen uit Vlaardingen, vorig jaar kampioen en nu tweede op de ranglijst, ontvangen de Schollevaar van SVS, vorig jaar kampioen en nu tweede op de ranglijst. De thuisploeg in de eerste klasse en de bezoeksters in de hoofdklasse, maar dat telt vandaag niet. Dit is bekervoetbal en daarin kan van alles gebeuren.

Beide ploegen zitten vol vertrouwen. Zwaluwen hield vorige week de koploper op een gelijkspel en houdt zicht op het kampioenschap, SVS bevindt zich na een sterke reeks overwinningen in de virtuele leiderspositie. Extra uitdaging aan onze kant: Jennifer en Nienke zijn er door ziekte niet bij (beterschap meiden!), Romy komt daar net van terug en zal op halve kracht aan de wedstrijd starten.

Tegen de behoorlijk grote speelsters van Zwaluwen ontstaat een boeiend gevecht. De harde wind blaast schuin over het veld en dirigeert het spel naar onze linkerkant. De eerste grote kans is voor Fay, die de bal iets te ver voor zich uit speelt. Even later schiet ze naast uit een goede cross-pass van Nabiellene. Ook Zwaluwen krijgt een scoringskans, daarbij bokst Angela de bal weg en nadat deze opnieuw is ingeschoten haalt Lieke ‘m van de lijn. Een nieuwe kans voor de thuisploeg wordt door Angela verijdeld en ze speelt de bal snel naar voren, Fay schiet op doel maar de keepster redt en de afvallende bal wordt door Romy over geschoten. In de 21e minuut komt SVS op voorsprong wanneer Nabi er op rechts langs is en voorgeeft. Fay zit erbij maar het is een Zwaluw die de bal over de eigen doellijn fladdert. Vier minuten later verdubbelt Romy de marge met een indraaiende corner, de keepster tast mis en de bal krult op fraaie wijze het doel in. Vlak voor rust komt Zwaluwen terug en valt de aansluitingstreffer na onachtzaamheid in onze defensie.

Rust, we staan 1-2 voor maar de wedstrijd is nog niet gewonnen. Er wordt onzuiver verdedigd en met name Lieke is ongelukkig in haar acties. Met Nabi hebben we snelheid en wendbaarheid in huis en die zullen we beter moeten gaan benutten.

En óf de goede vorm van Nabi na rust beter benut wordt! Al snel is het Romy die haar op rechts wegstuurt, waarna Danée uit haar voorzet kan scoren. Lieke scoort bijna met het hoofd na een wederom prima corner van Romy. Zwaluwen geeft niet op, er volgen twee schoten op doel en een corner die maar net kan worden weggewerkt. Bij een counter van SVS zet Fay Diana vrij voor het doel, maar ze raakt de bal niet goed en schiet naast. Uit een hele mooie combinatie tussen Nabi, Mara en Britt komt de bal bij Danée en die scoort met een schuiver de 1-4. De Zwaluwen blijven ervoor vechten, Angela wordt omspeeld door een aanvalster en Kiki weet op de doellijn nog een tegengoal te voorkomen. Aan de overzijde houdt Danée de bal binnen en schiet ze vanaf de achterlijn op de lat, knap werk maar geen goal. Die maakt Nabi even later wel, opnieuw vrijgezet door Romy passeert ze de keepster in de verre hoek. En kort voor het einde bepaalt Danée, goed reagerend in de rebound, de eindstand op 1-6.

Er moest hard gewerkt worden om de Zwaluwen te overvleugelen. De kleine Nabi was de grote uitblinkster, Lieke herstelde zich uitstekend en een Romy op halve kracht kan er anderhalf waard zijn. SVS zit bij de laatste vier!

Marcel Verspeek