MD1 doorbreekt 100-doelpunten-grens

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, Hoofdklasse 1

21 mei 2016 11:30

Joop Blommestijn

Laatste competitiewedstrijd, maar niet het laatste verslag. Want volgende week spelen onze dames nog één niet geheel onbelangrijk potje, en daar wil ik ook nog wel wat woorden aan vuil maken. Maar eerst Rijnvogels proberen te verslaan, die nog om de derde plaats strijden. En weer op niveau zien te komen, want het spel was de afgelopen twee weken niet best.

De door de KNVB afgevaardigde scheidsrechter gaat op zijn strepen staan, de bank is alleen voor wisselspelers dus stuurt hij verder iedereen de dug out. We vrezen direct voor strafmaatregelen wanneer coach Waldi en zijn ladies fashionably late uit de kleedkamer komen… maar die blijven gelukkig uit. Wanneer beide teams vervolgens hun yell afsluiten met ‘Wat gaan we doen? Winnen!’ voel ik weer een ander probleem aankomen.

SVS, dat aantreedt zonder Lieke en Diana, gaat direct op jacht naar doelpunten. Zes stuks zijn het streven, want daarmee bereiken onze vedettes de 100 competitiegoals. Een vlotte combinatie tussen Fay, Jennifer en Britt leidt bijna tot de openingstreffer. Een voorzet van Jennifer wordt maar net gemist en Britt, in de trotse rol van aanvoerster, schiet over nadat ze perfect is vrijgezet door Mara. Ook Rijnvogels creëert twee kansen, achterin staat SVS één op één en dat neemt risico met zich mee, beide keren wordt het gevaar afgewend. Een snelle aanval van de thuisploeg levert Danée een schietkans op, ze stuit op de keepster. De bezoeksters krijgen een vrije trap op de rand van de zestien, Angela kan de bal opvangen. In de 18e minuut maakt SVS de 1-0. Jennifer geeft vanaf rechts voor, Mara gaat met een verdedigster naar de bal, werkt deze langs de keepster en Danée kan de bal bij de tweede paal binnenlopen. Dacht ik. Want in de rust vertellen zowel Mara als Danée mij eerlijk dat het de verdedigster was die de bal over de lijn heeft geschoten. Eigen doelpunt dus.

Wanneer Esra richting eigen doel uitverdedigt en de wind de bal oppikt, hebben we geluk dat deze maar net aan de buitenkant van de paal weer neervalt. Ook hachelijk is het moment dat Angela, na een terugspeelbal van Keyleina, de bal in de voeten van een tegenstander schiet. Gelukkig weet deze zich geen raad met het buitenkansje. Vlak voor rust komen de blauwwitten op 2-0. Romy komt bij de achterlijn in balbezit, beoordeelt de situatie bij de goal en besluit in één keer uit te halen. De bal vliegt over iedereen heen en ploft bij de verre paal in het doel. ‘Het was bedoeld als voorzet’ vertelt ze me in de rust. Wat hebben we toch een eerlijk team!

Tweede helft, windje mee en een compleet verse voorhoede. Nabiellene komt erin met twee gastspeelsters van MD2, Defhaney en Chevaughne. Nabi neemt de aanvoerdersband over van Britt en dat heeft een magische werking. Telt u even mee? Na vijf minuten schiet ze uit een kluts de bal tegen de touwen: 3-0. Even later krijgt ze de bal na een afgeketst schot van Nienke en haalt ze hard uit: 4-0. Romy lost een schot en raakt de paal, de bal komt bij Nabi en die reageert direct: 5-0. Nog één doelpunt te gaan… wie maakt de 100e? Die eer lijkt naar Chevaughne te gaan na een slalom door de defensie, ze raakt de bal kwijt, herovert ‘m, schiet op doel, wordt geblokt, bal komt bij -wie anders- Nabi en die tikt ‘m in het doel. De grens van 100 is bereikt!

De supporters vinden dit wel een mooie eindstand, maar daar heeft het Schollevaarse sterrenensemble geen enkele boodschap aan. Nabi maakt er vijf op rij van door na een schot van Mara de keepster kansloos te laten en nadat Danée op doel heeft gevuurd kan Defhany er in de rebound 8-0 van maken.

De win-win-win situatie van deze zaterdag: competitie winnend afgesloten, 100-barrière geslecht en het voetbal is terug in ons team. We zagen de bal weer van voet naar voet gaan zoals ‘ie dat de vorige wedstrijd en op het Pinkstertoernooi nauwelijks deed. Dit vasthouden, twee keer scherp trainen en het wordt een mooie bekerfinale!

Marcel Verspeek