Onderuit in Oegstgeest

SVS MO13-1

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, Hoofdklasse 1

7 mei 2016 9:45

Zo, is dat even relaxed. Niet hoeven winnen, niet eens gelijk hoeven spelen, want al kampioen zijn. Dat biedt de gelegenheid te gaan plassen zonder iets te missen (zul je zien dat je niet moet), de burgemeester hoeft (weer) niet te komen kijken en de coach kan er een experimentje tegenaan slingeren. Want we maken de lange reis naar Oegstgeestistan natuurlijk niet voor niets. Er valt een sportieve plicht te vervullen, we willen altijd winnen en hebben een nieuwe doelstelling van 100 doelpunten… nog negen te gaan.

De eerste daarvan valt al na twee minuten. Mara legt perfect af op Britt en die schiet de 0-1 hoog in het doel. Supporter Sibbel toetert zijn enthousiasme zo kneiterhard mijn linkeroor in, dat ik die negen goals ineens niet zo relevant meer vind. Sterker nog, ik hoop dat de volgende kansen naast gaan. In de vierde minuut maakt v.v. Oegstgeest gelijk na defensief getwijfel van onze dames, maar gelukkig is daar een minuut later onze coryFay die met een heerlijke uithaal de 1-2 op het scorebord zet. Dit keer beukt de toeter van supporter Sibbel mijn rechtertrommelvlies aan barrels en vraag ik mij af of ik de vogeltjes ooit nog zal horen fluiten. Je denkt ‘Oegstgeest, de verste van onze uitwedstrijden, die is er vast niet’. Blijkt de beste man hier vlakbij te wonen…

Een flitsende aanval via Fay, Nabiellene, Mara en weer Fay leidt tot een schot over het doel. Nienke komt in scoringspositie maar schiet naast. Dank dames, dank. De thuisploeg voetbalt zich onder de druk uit en creëert twee kansen. De eerste daarvan kan door Angela gepareerd worden, maar bij de tweede ontbreekt de onderlinge communicatie en is de 2-2 een feit. Het gaat nu van de ene naar de andere kant. Na een voorzet van Nabi komt Mara een teennagel tekort om tot scoren te komen en een schot van Oegstgeest wordt door Angela uit de hoek getikt. De scheidsrechter trekt ruim vijf minuten tijd bij en bijna profiteert zijn club hiervan, wanneer een ingestudeerde corner leidt tot een schot in de korte hoek. Opnieuw voorkomt Angela een treffer.

De tweede helft begint tumultueus. Oegstgeest komt er op rechts doorheen, de bal wordt voorgezet, Angela komt haar doel uit en wordt gepasseerd door de inzet van een aanvalster. Lientje rent richting de doellijn en weet de bal te keren. Is deze over de lijn geweest of niet? Grensrechter Bert houdt de vlag omlaag, heeft het niet kunnen zien. De spelers van Oegstgeest weten het niet. Onze dames wel: niet over de lijn. De scheidsrechter beslist van aanzienlijke afstand: doelpunt. Als hij het goed gezien heeft, chapeau, maar wij hebben onze twijfels. Fay doet niet aan twijfels en trekt de stand meteen weer gelijk met een welgemikt schot. Na de 3-3 wordt Oegstgeest de betere ploeg. Bij onze dames ligt het speeltempo te laag. Ook helpt het niet dat Jennifer geblesseerd moet afhaken. Centraal achterin (het experimentje) wordt zij nu weer vervangen door Lieke, die al last had van haar lies.

De scheids fluit af voor een drinkpauze. Prima plan, want we stikken van de dorst. Helaas is het voor de speelsters bedoeld. Die maken er dankbaar gebruik van, want voetballen in deze warmte vergt veel van de dames. Goed samenspel in onze voorhoede levert wat kansjes op, maar de doelvrouw van Oegstgeest bewijst haar waarde. Ook Esra blesseert zich nog, noodgedwongen speelt ze de wedstrijd wel uit. Oegstgeest komt opnieuw op voorsprong, hun snelle linksbuiten en nog snellere spits zorgen samen voor 4-3. SVS gaat op jacht naar de gelijkmaker, maar Nabi, Mara en Britt stuiten op de keepster. Ook Oegstgeest is nog dichtbij een doelpunt, de paal staat dat in de weg.

Zo kan de tweede nederlaag van het seizoen niet worden afgewend. Gelukkig maakt het geen klap uit. Een grotere klap is de nieuwe blessure van Jenni, die we de bekerfinale zo ontzettend gunnen. Laten we hopen dat ze die redt!

Marcel Verspeek