MD1 naar bekerfinale!

Meisjes D-pupillen, MD1, Groep 1 2

30 april 2016 10:30

Vork, J.W.A.

Wat. Een. Seizoen. Nadat onze meiden vorige week kampioen werden, bereikten zij vandaag de finale om de KNVB beker. In eigen huis en voor een enthousiast publiek werd de halve finale tegen Be Fair met 7-3 gewonnen. Medehoofdklasser Be Fair uit Waddinxveen, het team dat al zo lang in dezelfde samenstelling speelt, met de altijd sympathieke leiding, de ploeg die ons dit seizoen de meeste tegengoals bezorgde en de enige club die van ons wist te winnen. Van onderschatting mocht dus geen sprake zijn, bovendien is het bekervoetbal: elke wedstrijd staat op zichzelf.

‘Wat doen we bij een gelijkspel?’ vroeg de door de KNVB afgevaardigde leidsman. Geen verlenging, direct strafschoppen, zo werd besloten. Tja, er staan meer wedstijden gepland op het hoofdveld. Gelukkig kwam het niet tot zo’n zenuwslopend eind, al werden in de wedstrijd al de nodige zenuwen gesloopt. Want het spel golfde op en neer en Be Fair had ons zomaar op de knieën kunnen krijgen.

Neem de eerste helft. SVS begint zo ongeconcentreerd dat supporter Silvia het vermoeden uit dat onze dames de champagne van het kampioensfeest nog in de benen hebben. We hebben geluk dat Be Fair een vrije trap op de rand van de zestien, toch een kolfje naar de hand van de sterke nummer 11, zo slapjes inschiet dat Angela kan redden. Even later mikken de bezoeksters maar net naast het doel. SVS creëert wat halve kansjes voor Nabi en Diana, hun beider schoten worden door de keepster gepakt. Weer is Be Fair dicht bij de openingsgoal na inleveren van de bal door onze defensie, maar opnieuw is de afronding onzuiver. Pas in de 21e minuut wordt er gescoord. De net ingevallen Jennifer schiet de bal hard richting het doel, Nabi zet haar voet ertegenaan en de bal verdwijnt in de korte hoek: 1-0. Direct daarna kan Be Fair gelijkmaken. Met een prima duik keert Angela een schot, de bal komt voor de voeten van een aanvalster maar ook die weigert te scoren. Een minuut later valt de 1-1 wel, wanneer nummer 8 (die andere uitblinkster) door onze defensie slalomt en een niet te missen voorzet aflevert.

Toch gaan onze leeuwinnen met een comfortabele voorsprong de rust in. Een hoge voorzet van Romy wordt door Nabi doorgespeeld naar Danée en die weet de bal met wat geluk langs de doelvrouw te krijgen. En in de laatste minuut doet Jennifer wat ze zo heerlijk kan: de bal vanaf de zijkant onhoudbaar hard in het dak van het doel jagen. De 3-1 stand is gezien de kansenverhouding geflatteerd, misschien zelfs onterecht, dus we klagen niet.

Na rust worden we getrakteerd op de vijf gekste minuten van dit seizoen. Hou je vast. In minuut 3 scoort Danée na een niet te stuiten solo de beslissende 4-1. In minuut 4 én minuut 5 houdt SVS Open Huis en komt Be Fair terug tot 4-3. Uw verslaggever staat het woord ‘beslissend’ nog uit zijn boekje te krassen wanneer Nabi in minuut 6 oprukt richting doel en de 5-3 scoort. In minuut 7 stuurt Nienke Jennifer diep en die knalt de 6-3 binnen. Be Fair capituleert, blijft nog wel aanvallen maar kan geen vuist meer maken. Halverwege de tweede helft is het opnieuw Jennifer die scoort op aangeven van Mara. Daarna spelen onze heldinnen de wedstrijd rustig uit. De bekerfinale is bereikt!

Zaterdag 28 mei. Aanvang 12.00 uur. Het Kyocera stadion van ADO Den Haag. Tegenstander Forum Sport MD1. Een fantastisch affiche ter afsluiting van een fantastisch seizoen. Pakt SVS MD1 de dubbel…?

Marcel Verspeek