Wedstrijd om snel te vergeten, ervaring om voor altijd te onthouden

Forum Sport MD1

SVS MO13-1

Meisjes D-pupillen, MD1, Groep 1 1

28 mei 2016 13:00

Aartsma, C.L.

Het is de medaille die je niet wilt hebben. ‘Bekerfinalist’ staat erop. Op het andere exemplaar, die je zo graag om je nek had willen hangen, staat ‘Bekerwinnaar’. Maar die medaille en de KNVB-beker zijn voor het team van Forum Sport. Niet leuk. Wel terecht.

Want vanaf de aftrap in het indrukwekkende decor van het Kyocera stadion is Forum Sport feller. De speelsters uit Voorburg stralen in alles uit dat ze zich voor de twee verliesbeurten in de competitie, waarmee SVS het kampioenschap bezegelde, willen revancheren met de bekerwinst. Onze meiden spelen te afwachtend, verliezen vrijwel elk duel en het mooie combinatievoetbal waar we dit seizoen zo vaak van genoten, komt er -uitgerekend vandaag- niet uit.

De eerste helft gaat nog gelijk op. SVS is het meest in de aanval, Forum Sport gevaarlijk op de counter. De eerste grote kans wordt ingeleid door Jennifer die vanaf de achterlijn strak voorgeeft. Mara verlengt, de bal komt bij Danée, die raakt ‘m niet voldoende, daardoor komt de bal opnieuw bij Mara, die schiet in en een verdedigster glijdt de bal rakelings naast de paal. Uit de daarop volgende corner kopt Danée naast. Vlak daarna veren we juichend op uit onze comfortabele zetels op het ereterras, wanneer Mara de bal uit een voorzet van Jennifer langs de keepster schiet. Maar helaas: buitenspel. Bij een snelle en knap uitgespeelde tegenaanval van Forum Sport moet Angela gestrekt op een schot en ze redt uitstekend. In de 23e minuut gaat het mis. Een ingestudeerde corner van Forum brengt een speelster in schietpositie en die pegelt de bal hoog in de verre hoek. Schitterend doelpunt. Vier minuten later herstelt SVS de schade, Jennifer sprint naar de achterlijn, gaat richting doel, speelt prima in op Britt en die haalt doeltreffend uit: 1-1. Nu mogen we ons wel laten horen en dat doen we!

Na de rust gebeurt er een lange fase weinig. Forum Sport laat SVS komen, maar tot uitgespeelde kansen is onze equipe niet in staat. Er is een minimale mogelijkheid voor Britt (keepster kan redden) en een schot van Romy uit de tweede lijn, dat naast gaat. Onze dames laten zich hierdoor in slaap sussen en speler steeds slordiger. Dat moet fout gaan en dat gaat het ook, wanneer Forum Sport ongehinderd op het doel mag schieten. De bal vliegt er onhoudbaar in en we staan 2-1 achter. SVS gaat opnieuw op zoek naar de gelijkmaker, maar Forum Sport verdedigt zeer sterk. De bewaakster van Jenni laat haar nergens meer langs, Nabi krijgt geen millimeter ruimte, de tegenstander is in elke situatie eerder bij de bal. Jennifer schiet over na een pass van Fay, Lieke geeft mee aan Danée, die bereikt Jenni maar haar schot gaat naast. Forum countert en kan de wedstrijd beslissen, maar Angela redt nogmaals geweldig. SVS leeft nog, maar het draadje is van zijde, want de tijd begint te dringen…

En tikt hard weg, want de coach van Forum wisselt nu veelvuldig en zijn speelsters rammen ballen de lege tribunes in. Tja, geef ze eens ongelijk. In de laatste minuten zet SVS alles op alles en sleept ons team er nog enkele corners uit. Ontsnappen we met net zo’n Houdini-act als bij de wedstrijd in Voorburg? Vandaag niet. Onze dames komen niet meer tot scoren en de finale om de KNVB beker krijgt in Forum Sport een verdiende winnaar.

Natuurlijk overheerst de teleurstelling. Bij supporters, staf en vooral de speelsters. Natuurlijk mag er gebaald worden, dat je juist op dit podium niet tot goed voetbal in staat bent geweest. Maar lieve meiden: jullie mogen ontzettend trots zijn op de prestaties in dit fantastische seizoen! Kampioen geworden in de hoofdklasse en de bekerfinale bereikt. In het Kyocera stadion. De ontvangst, de teamfoto, de kleedkamer. De warming-up, de spelerstunnel, de opkomst op het veld. Het mag dan een wedstrijd zijn geweest om snel te vergeten, het was een ervaring om nog heel lang te koesteren!

Marcel Verspeek