Nieuwerkerk laat niets heel van SVS in derby

SVS 1

Capelseweg 31
2907XA
CAPELLE AAN DEN IJSSEL

Promovendus wint met 1-7 op Sportpark Schenkel.

In een eenzijdige doch felle IJsselderby heeft Nieuwerkerk duidelijk laten zien dat de ploeg aspiraties heeft om dit seizoen hoog te eindigen in de tweede klasse F.  Voor SVS was het een zeer teleurstellende middag, nadat vorige week een prima prestatie tegen Alexandria’66 op de mat was gelegd, werd het op Sportpark Schenkel op een kansloze 1-7 nederlaag getrakteerd.

Doelman Patrick Nieuwerf was niet wedstrijdfit en werd vervangen door routinier Stephan Paterno. Ook ontbrak het centrale duo de Winkel en van der Staatl bij SVS. Al in de 2e minuut opende de Nieuwerkerkse formatie de score. Een combinatie tussen Stefan van Diest en Rowendey Schoop werd uitstekend door aanvoerder Stefan van der Vlegel afgerond: 0-1. Daarna probeerde SVS het initiatief te krijgen, maar dit leverde geen opgelegde kansen op voor de thuisclub. Nieuwerkerk daarentegen kreeg wel mogelijkheden om de score op te voeren, maar de aanvallers misten net even de scherpte om te scoren.

Toch was het in de 37e minuut Shayron Curiel die een prima voorzet van rechtsbuiten Phillippe den Hartog afrondde.  Daarna liep de irritatie bij de beide teams hoog op. Na een flinke overtreding van Jeroen de Lely op Schoop, kon laatstgenoemde zich niet beheersen en nam revanche. Daarna volgde er een opstootje tussen spelers van beide teams. Scheidsrechter Joey Meuwese uit Zoetermeer verzuimde in dit geval Schoop een rode kaart te geven en gaf geel aan Jeroen de Lely (SVS) en Shayron Curiel en Rowendey Schoop (Nieuwerkerk). De rust werd bereikt met een 0-2 stand in het voordeel van de ploeg van trainer Ron Luijten.

Na rust kwam er een feller SVS het veld op en creëerde de thuisclub zelfs wat mogelijkheden. Na tien minuten in de tweede helft draaide de wedstrijd weer richting de kant van de bezoekers. Helemaal toen Shayron Curiel in de 57e minuut een vrije trap op grandioze wijze achter doelman Paterno schoot. Dit was tevens het moment dat bij SVS eigenlijk alles mis ging wat er mis kan gaan. Linies sloten niet aan en er werd onnodig balverlies geleden op plaatsen waar dat niet verstandig is.

Nieuwerkerk profiteerde uitstekend van de geboden kansen. Via Stefan van Diest, Rowendey Schoop en wederom Stefan van der Vlegel liepen de Nieuwerkerkers uit naar 0-6. Toen Nieuwerkerk even wat rustiger aan ging doen, was het Yannick de Lely die de eretreffer voor SVS maakte. Het slotakkoord van deze wedstrijd was voor invaller Bilal Ouahabi. Hij zette de eindstand op het scorebord: 1-7.

Gezien het spelbeeld kwam SVS er nog redelijk genadig vanaf. Nieuwerkerk was eigenlijk de gehele wedstrijd heer en meester op het veld. Dit betekent dat de Capellenaren wel definitief in de gevarenzone zitten. Niet vreemd ook gezien het ontbreken van vast centrale verdedigingsduo Tim de Winkel en Stefan van der Staal, dat door blessures voorlopig nog wel uit de running zal zijn. Nieuwerkerk had dan wel een valse start in de competitie door met 4-3 van Pelikaan te verliezen, maar de ploeg is behoorlijk uitgebalanceerd en is vooral voorin levensgevaarlijk.

Scheidsrechter Meuwese moest acht keer geel trekken in deze derby. Vijf keer voor de thuisploeg en drie keer voor Nieuwerkerk.

Verslag/Foto’s: Johan Sepers/JCS Sports