SVS pakt zege in degradatiekraker : Capellenaren knokken zich naar belangrijke zege

SVS 1

Binnenmaas, FC 1

Charlie de Graaf
Mayles Glen
Joey de Graaf
Luc Rozendaal
Bryan Kruithof
Junior van Esch
Jianne Reis Borges
Javan Hagens (omhaal)
...

2e klasse F

8 april 2023 14:30

B. Oosterlaken

Sportpark Schenkel
Capelseweg 31
2907XA
CAPELLE AAN DEN IJSSEL
tel. 010-4511125

Het was een heuse degradatiekraker op Sportpark Schenkel. Eigenlijk stond de wedstrijd vorige week op het programma, maar toen vierde SVS het 40-jarig bestaan van de club. Vooraf waren de kaarten duidelijk. Als SVS niet zou winnen van FC Binnenmaas, zou het wel heel lastig worden om handhaving te kunnen bewerkstelligen. FC Binnenmaas kon met een goed resultaat afscheid nemen van de directe degradatieplaatsen.

De eerste helft was precies wat een toeschouwer kan verwachten van een degradatieduel. Weinig goed voetbal, nerveuse ploegen en geen doelpunten. De thuisclub moest het na zes minuten al doen zonder Vinnie Seip. De verdediger raakte na een kopduel zodanig geblesseerd dat hij het veld moest verlaten. Hij werd vervangen door Jeffrey Feijen.

In de eerste helft was FC Binnenmaas de betere ploeg. Veel kansen kregen de bezoekers niet en de twee keer dat de ploeg echt gevaarlijk werd was het doelman Patrick Nieuwerf van SVS die uitstekend redding bracht. SVS was in de eerste helft vooral erg slordig, maar had door Silvio van Gelderen toch op voorsprong kunnen komen. Zijn poging ging over het doel van Thijs Botterhuis en beide ploegen gingen met de brilstand aan de thee.

Na rust was er een ander spelbeeld. Trainer Rene de Lely wisselde Mo Hidir voor Regienaldo Dias. SVS werd brutaler en daarmee ook gelijk gevaarlijker. In de 57e minuut was het Silvio van Gelderen die diep werd gestuurd en met een lobje doelman Botterhuis kon verschalken: 1-0 voor de thuisclub. Bij SVS ging het steeds beter lopen, terwijl FC Binnenmaas steeds meer tegen zichzelf ging voetballen.

De rookdampen van de 1-0 waren nog niet opgetrokken of het publiek op sportpark Schenkel werd getrakteerd op een absoluut hoogtepunt. Javan Hagens kreeg de bal in de lucht aangespeeld en rondde op een manier af waar zelfs Marco van Basten jaloers op zou zijn geweest. Met een prachtige ‘omhaal’ liet hij doelman Botterhuis kansloos. Het was het absolute hoogtepunt van deze wedstrijd.

SVS leek op weg naar de derde overwinning van deze competitie, maar FC Binnenmaas gaf zich niet zomaar gewonnen. In de 89e minuut was het invaller Jianno Reis Borges die de “anschlusstreffer” achter doelman Nieuwerf kon schieten. De slotfase van de wedstrijd kan het beste worden omschreven als tumultueus. In de blessuretijd gaf scheidsrechter Oosterlaken uit Oudewater een strafschop aan FC Binnenmaas.  Een aantal spelers van de thuisclub belaagde hierna de scheidsrechter verbaal en Silvio van Gelderen, de maker van de 1-0, kon met twee keer geel vertrekken. Spits Daan Leggedoor nam de verantwoordelijkheid om de strafschop te verzilveren, maar hij faalde hopeloos. Vermoedelijk schoot Leggedoor er een raam uit in het IJsselland Ziekenhuis, want de bal werd ver overgeschoten.

In de slotfase ontsnapte Jeroen de Lely nog aan een rode kaart na een keiharde overtreding op Joey de Graaf.

SVS klimt door deze zege naar de 11e plaats. FC Binnenmaas blijft op de 10e plaats staan. Strijen en Slikkerveer staan op dit moment op een directe degradatieplek in de tweede klasse F.

Volgende week speelt SVS een uitwedstrijd tegen de nummer vier, VVGZ. FC Binnenmaas ontvangt thuis Heinenoord.

Foto’s/verslag JCS Fotografie/ Johan Sepers

Voor meer foto’s: