Meisjestak staat bij SVS in de picture

6 april 2023 17:15

SVS heeft het meisjes- en vrouwenvoetbal grote ambities. Meer teams is het doel van coördinator Marloes van der Vliet. “We proberen een fijn en veilig klimaat te scheppen, zodat iedere speelster het naar haar zin heeft bij ons.”

Van der Vliet, in het dagelijkse leven accountmanager, zit voor de thuiswedstrijd van haar MO13-1 straks in het trainingspak. Haar pupillen zijn ruim voor aanvang van de wedstrijd al aan het opwarmen en inspelen. “Deze meiden zijn vreselijk fanatiek”, zegt Van der Vliet, die het team samen met een vader traint. “We zijn de eerste fase van de competitie als tweede geëindigd, dat hopen we nu te verbeteren.”

Kontakt_IJssel_en_Lek_vj_2023.jpg

Voetballen bij SVS moet leuk en gezellig zijn, prestatie hoort daar zeker ook bij, vindt Van der Vliet. “Dat kan heel goed samen. Als je samen serieus bent in wat je wil en doet, komen de resultaten vaak ook wel. Als SVS hebben we de ambitie dat onze teams minimaal in de eerste klasse spelen.”

Van der Vliet (38) straalt energie uit en is daarom de aangewezen persoon om als coördinator de meisjes- en vrouwentak volop in beweging te houden. “Er is een tijdje wat minder aandacht geweest voor deze tak, met als gevolg dat er veel meisjes gestopt zijn of zijn overgestapt naar andere clubs. Er werd getraind, er werden wedstrijden gespeeld, maar daarom heen werd niks gedaan. Juist bij meisjes is het heel belangrijk om ook buiten het veld leuke activiteiten te organiseren. Het gaat om het hele pakket. Van kleding tot sponsors, van gezelligheid tot saamhorigheid. We zitten er bovenop. Als meisjes even niet zijn komen trainen vragen we door waarom ze dat niet hebben gedaan.”

SVS had in het verleden een bloeiende meisjes- en vrouwenafdeling. In een tijd dat veel clubs nog geen teams hadden, was het meisjes- en vrouwenvoetbal al gemeengoed op sportpark Schenkel. De voorloper van toen verloor echter zijn voorsprong, doordat ook andere clubs het meisjes- en vrouwenvoetbal ontdekten. “Speelsters hadden opeens veel keuze in de buurt”, zegt Van der Vliet, die zelf van pupilletje tot haar achttiende bij SVS voetbalde. “Er is veel leegloop geweest, maar inmiddels zitten we weer in de lift.”

Dit seizoen heeft SVS bij de meisjes vijf teams: één in de MO11, twee MO13, twee MO15- teams en een MO20-elftal. “Dat laatste elftal wordt komend seizoen ons nieuwe vrouwen 1. Ze spelen nu hoog, in de hoofdklasse. We hopen dat ze ook op een aardig niveau kunnen instromen in de vrouwencompetitie. We schrijven ze in ieder geval in voor de A-categorie.”

De ambitie op korte termijn is een doorlopende ‘leerlijn’ waarbij SVS met minimaal één team per leeftijdsklasse is vertegenwoordigd. “We krijgen volgend seizoen een MO17 maar we willen ook graag weer een MO20. Daar valt nu een gaatje, maar we willen de komende maanden wel proberen om weer een team te gaan formeren. Zoals we ook volop inzetten op de jonge jeugd. Dat willen we doen met aandacht op de sociale media, met vriendinnendagen. En we houden ook goed onze ogen en oren open voor wat er bij clubs in de regio gebeurt.”

Bron: Voetbaljournaal IJssel en Lek