Corona-beleid SVS bij verdenkingen en besmettingen

31 augustus 2020 22:15

We weten dat wij (SVS als vereniging, als groep mensen) geconfronteerd blijven worden met grotere en kleinere uitbarstingen van verdenkingen en besmettingen. Van de verenigingsleden, van hun eigen directe sociale omgeving, van tegenstanders. Dit blijft nog wel even doorgaan.

Als bestuur hebben we beperkte middelen om in dit hele proces een sturende rol te spelen. we hebben geen macht, we hebben (veelal) geen bevoegdheden. We hebben of krijgen wel informatie en we hebben wel de middelen om onze leden te kunnen bereiken.

Als bestuur hebben we wel een verantwoordelijkheid. Wij hebben de plicht om de ons ter beschikking staande informatie en kennis te delen met de teamleden cq alle leden van onze vereniging.

Wat doen wij als iemand melding maakt van mogelijk corona gerelateerde gezondheidsklachten (verdenking) of bij een door een coronatest bevestigde besmetting met het coronavirus  ?

Zolang het risico op de uitbarstingen blijft bestaan moet de prioriteit zijn de bescherming van de teams en maximale informatie aan de leden van de vereniging. Elk afzonderlijk teamlid moet een eigen afweging kunnen  maken wat te doen om zichzelf tegen het besmettingsgevaar te beschermen, dan wel te bepalen hoe met dat risico om te gaan.

Indien je mogelijk corona gerelateerde gezondheidsklachten hebt,

• Blijf na openbaring van verschijnselen thuis en informeer je eigen trainer of iemand van het bestuur;
  • Laat zo snel mogelijk een coronatest uitvoeren.

melding corona gerelateerde gezondheidsklachten (verdenking)
Bij melding door een lid van gezondheidsklachten (verdenking) zullen wij alleen spelers en begeleiding van het betreffende team informeren.

Geef de uitslag van de coronatest direct na bekendmaking door aan jouw trainer of iemand van het bestuur. Indien de uitslag negatief is kun je daarna weer gewoon deelnemen aan trainingen en wedstrijden.

melding door coronatest bevestigde besmetting met het coronavirus

Als je dus positief getest ben op het coronavirus, dan moet je verplicht 10 dagen in quarantaine samen met alle direct betrokkenen uit jouw gezin.

Bij melding van een besmetting zullen wij alle leden van de vereniging via de ons gebruikelijke kanalen hierover informeren. We plaatsen dan een bericht op onze website, onze social-media kanalen, en versturen eventueel een email (of verspreiden het bericht aan alle spelers via de teamapps door trainers/leiders).

Bij een positieve test binnen een team tijdens de competitie, bepaalt de GGD op basis van bron- en contactonderzoek de gevolgen voor de rest van het team. Als spelers tijdens een wedstrijd niet meer dan 15 minuten binnen 1,5 meter van een andere persoon verblijven, wat in de regel zo is, dan zal de GGD teamgenoten zien als “overige niet nauwe contacten”. Deze spelers mogen blijven deelnemen aan wedstrijden maar moeten hun gezondheidssituatie goed in de gaten houden en thuisblijven zodra een van de door de overheid genoemde klachten optreedt. Daarbij geldt: safety first, neem je verantwoordelijkheid!

Voorzichtigheid blijft dus verplicht

Iedereen weet: de maatregelen tegen verspreiding van het virus zijn niet aangenaam en vaak ook lastig te uit te voeren. En iedereen moet continu bewust zijn van het gevaar van het Covid-19-virus. Niemand wil ziek worden, niemand wil een ander ziek maken, niemand wil terug naar de situatie dat er geen voetbal mogelijk is.

Maar die niemand bestaat niet, dat zijn wij zelf.

Dus:

• Blijf thuis indien je klachten hebt
  • Respecteer de 1,5 meter afstand
  • Geniet vooral van het voetballen.

What do you want to do ?
New mail