DICK VLASBLOM WERKT AAN EEN NOG BETER SVS

19 mei 2022 10:00

Jan J. Timmer

Dick Vlasblom hoeft zich niet te vervelen als voorzitter van SVS. Aan ideeën en plannen is er geen gebrek op sportpark Schenkel.
Lang leve het vroegpensioen, want dat stelt Dick Vlasblom in staat om voldoende tijd te steken in de voetbalvereniging die hij sinds 2019 leidt. “Er gaan best veel uren zitten in het bestuurlijke werk”, weet hij uit ervaring. “Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel voorzitters of met pensioen zijn of alleen nog parttime werken.”

Schermafbeelding_2022-05-19_102401.jpg

‘De hamer’ bevalt hem best, zo stelt Dick Vlasblom, die in het verleden een directiefunctie bekleedde in het bedrijfsleven en anno 2022 nog enkele dagen per week werkzaamheden verricht voor een buitenlandse onderneming. “Is precies mooi”, glimlacht hij. “De druk is er af, ik schakel mezelf in naar behoefte.”

Een voetbalclub leiden is heel wat anders dan het directieschap van een onderneming, heeft Vlasblom al mogen ondervinden. “In bepaalde opzichten zijn er uiteraard overeenkomsten, maar op één vlak is het verschil groot. Bij SVS heb je voor het overgrote deel te maken met vrijwilligers. Die stuur je anders aan dan een beroepskracht. Je kunt geen harde eisen stellen, hè. Dus is enige lenigheid in de omgang soms
handig. Uiteraard zijn we ontzettend blij met al die mensen die zich belangeloos voor de vereniging willen inzetten. We hebben onze zaken op dat vlak aardig op orde, al is versterking altijd welkom.”

Ook op het technische vlak gaat het SVS behoorlijk voor de wind. Het eerste elftal heeft zich ontwikkeld tot een stabiel ogende zaterdagtweedeklasser en heeft in de persoon van Roy Brinkman een jonge en ambitieuze trainer die uitstekend past binnen de cultuur van zijn selectie én SVS. “We zijn blij dat Roy ook komend seizoen onze hoofdtrainer zal zijn”, zegt Dick Vlasblom. “Toen we hem als opvolger van Wout Ooms binnenhaalden, was het natuurlijk wel even afwachten hoe het zou gaan lopen: een jonge trainer zonder ervaring met een eerste elftal en dan ook nog eens een coach opvolgen die hier zeven jaar geweldig werk heeft gedaan en SVS liet promoveren van de vierde naar de tweede klasse. Nou, één ding is duidelijk: Roy doet het geweldig.”

Vlasblom en de zijnen hopen op termijn met SVS door te stoten naar de eerste klasse van het amateurvoetbal. “Dat willen we ooit gaan bereiken vanuit eigen kracht, dus zoveel mogelijk met zelfopgeleide spelers. Niet voor niets hebben we drie jaar geleden Ger Mulder aangesteld als hoofd jeugdopleidingen. Hij en de trainers verrichten goed werk. Je ziet al mooie contouren ontstaan, zeker in onze jongere jeugdgroepen ziet het er veelbelovend uit. We hopen uiteraard dat de talentvolle voetballertjes bij SVS blijven en uiteindelijk doorstromen naar onze seniorenselectie. Ook daarin hebben we ons beleid aangepast. Komend seizoen brengen we een -23 elftal het veld in. Dat team komt in de plaats voor het huidige derde (selectie-) elftal. Zo hebben we een goed instrument om het gat met SVS 1 te dichten.”

Kunstgras
Hoewel SVS het qua accommodatie heel aardig voor elkaar heeft, liggen er nog wel wat wensen bij de beleidsbepalers van sportpark Schenkel. Zo zou de vereniging het huidige veld 3 graag van een kunststof mat laten voorzien. “De contacten daarover lopen met Sportief Capelle en de gemeente, maar er zit nog niet echt schot in de zaak”, aldus Vlasblom. “Voorafgaand aan dit seizoen heeft men veld 3 van een
nieuwe drainage voorzien. Naar aanleiding van de uitkomsten van die maatregel, zal worden verder gepraat. Uiteindelijk moet de gemeenteraad een klap geven op het kunstgrasverzoek. Dat geldt niet alleen voor ónze wens, maar ook die van CVV Zwervers. Beide hebben we extra kunstgras hard nodig om met name de trainingsfaciliteiten te verbeteren. Nu is het zo dat sommige seniorengroepen tot laat op de
avond op het veld staan, Erg aanlokkelijk is dat niet. We zijn echt toe aan nieuw kunstgras en hopen op een goede uitkomst.”

tekst : Jan Timmer
Bron: het Kontakt : IJssel- en Lekstreek