Jeroen de Lely zet SVS met twee goals op juiste spoor

17 mei 2023 23:00

Blanchefleur Brassinga

Jeroen de Lely brak zaterdag met zijn openingsgoal de ban in de thuiswedstrijd tegen Pelikaan. De routinier leidde SVS naar een 4-0 zege, waardoor de Capellenaren goede zaken deden in de strijd tegen directe degradatie in 2F.

VS klom door de vierde zege over Strijen en FC Binnenmaas heen naar de tiende plaats en heeft plaatsing voor nacompetitie om lijfsbehoud in eigen hand. Het team van interim-trainer René de Lely gaat komende zaterdag op bezoek bij hekkensluiter Slikkerveer en sluit een week later de reguliere competitie thuis tegen middenmoter Neptunus-Schiebroek af.

Vooral het gebrek aan een echte spits was het manco van SVS dit seizoen. Voor het duel met Pelikaan stond de teller op 22 goals en alleen Strijen (19) en Hillegersberg (24) deden het aanvallend nog slechter. ,,Daarnaast zat het ons ook niet vaak mee'', verklaarde Jeroen de Lely, die op 22 april tegen Spirit zijn 150ste wedstrijd voor SVS speelde. ,,We verloren af en toe wat ongelukkig door een rode kaart of omdat we de scheidsrechter tegen ons hadden. Het feit dat we dit seizoen al aan onze derde trainer toe zijn, hielp ook niet echt.''

De Lely was voor rust al twee keer dicht bij een doelpunt, maar bij zijn vrije trap en een afstandsschot was doelman Lucas Francissen goed bij de les. Ook zijn broer Yannick de Lely had twee keer pech in de afronding. Op slag van rust ontsnapte SVS aan de tegentreffer. De vrije trap van Ruben de Rand strandde op de muur, waarna Cees Groeneveld de rebound naast mikte.

Scherper uit kleedkamer

SVS kwam scherper de kleedkamer uit en in de 59ste minuut zette Jeroen de Lely zijn ploeg op het juiste spoor, waarna de Capellenaren via goals van Silvio van Gelderen, opnieuw De Lely en invaller Chris van der Graaf naar een klinkende zege snelden. Pelikaan kon tegen de dadendrang van SVS weinig tegenoverstellen. Bij de tweede vrije trap van Ruben de Rand stond sluitpost Patrick Nieuwerf goed opgesteld.

,,Wij hebben echt wel een tweede klasse waardig elftal'', aldus De Lely. ,,Tegen Pelikaan mochten we nog verliezen, maar van Slikkerveer moeten we winnen. Na een uur hadden wij meer energie. Ik heb veel als centrale verdediger gespeeld, maar nu stond ik weer op tien en dat is mijn positie. Dat ik dan twee keer scoor is mooi.''

2F: SVS-Pelikaan 4-0 (0-0). 59. Jeroen de Lely 1-0, 70. Silvio van Gelderen 2-0, 82. Jeroen de Lely 3-0, 90. Chris van der Graaf 4-0.

Bron: AD Rdam Oost