SVS D3 - Nieuwerkerk D7. Eerste wedstrijd op een groot veld!

SVS JO13-3

Nieuwerkerk D7

D-pupillen, D3, Groep 6 05

6 september 2014 8:30

Kevin Prins

De datum 6 september 2014 is er één om te onthouden. Dat is namelijk de datum dat de mannen van SVS D3 hun eerste officiële wedstrijd op een groot veld speelden. Een beetje onwennig, maar met heel veel zin, moest de D3 aantreden tegen Nieuwerkerk D7, op veld 4, het voetbalveld bij de hockey buren. Het veld lag er goed bij, nat van het dauw, dus snel, maar het was wel erg benauwd.

Trainer Dirk Jan had voor een groot gedeelte de opstelling al in zijn hoofd maar is druk aan het puzzelen om iedereen op de juiste plek te krijgen. Nieuwerkerk D7 bleek een team met een groot aantal tweede jaars D-spelers, die fysiek erg sterk waren. Vooral de aanvoerder en de centrale verdediger bij onze tegenstanders bepaalden het spel. SVS startte goed als collectief en wilde gelijk naar voren. Het middenveld sloot goed aan maar bij balverlies waren wij niet zo snel in de omschakeling zodat de achterhoede het flink druk kreeg. Dit resulteerde in een aantal hoekschoppen voor Nieuwerkerk. Twee hiervan werden niet goed weggewerkt en de D3 keek binnen 10 minuten tegen een 0-2 achterstand aan. Daarna begon SVS D3 weer een beetje het spel naar zich toe te trekken en drong Nieuwerkerk terug op de eigen helft. De keeper keerde een aantal schoten en het lukte onze voorhoede niet de bal erin te krijgen. Daarna nam de tegenstander de wedstrijd weer over en zette druk op de achterhoede van SVS, ontfutselde de bal en passeerde Robin voor de derde maal, 0-3, tevens ruststand.

In de rust werd de tactiek omgegooid door de technische staf. De centrale as werd versterkt en een aantal jongens op een andere plek gezet. Vanaf het begin van de tweede helft nam SVS gelijk het heft in handen. Er werd beter gecombineerd en Nieuwerkerk werd al vlug teruggedrongen. Via een mooie steekbal werd Daniël vrij voor de keeper gezet en hij schoof de 1-3 langs de keeper. SVS ging hierna op zoek naar de aansluitingstreffer en het middenveld schoof naar voren toe. Hierdoor werd de verdediging kwetsbaar voor de snelle counter van de tegenstander die handig gebruik maakte van een overtalsituatie en zo de 1-4 kon maken. SVS bleef wel voetballen en zocht de combinatie die, mede door het snelle veld, soms heel goed uitgevoerd werd. Nieuwerkerk counterde heel slim en liep zelf uit naar 1-5. Toch bleef SVS voetballen en via een goede aanval over links kon Neal mooi de 2-5 maken. Direct daarna schoot Damiën uit een onoverzichtelijke situatie beheerst de 3-5 op de borden en vlamde het geloof in een goed afloop op. Helaas duurde de tweede helft te kort om Nieuwerkerk te achterhalen en bleef het 3-5.

Ondanks het eerste verlies was de sfeer in het team prima en werd er niet op elkaar gemopperd. Eigenlijk werd er gewoon heel goed gevoetbald tegen een team met louter tweedejaars D-spelers en is er een prima prestatie geleverd. Het is voor iedereen wennen op zo’n groot veld maar als iedereen zijn plek gevonden heeft en met dezelfde inzet blijft voetballen dan gaat SVS D3 heel ver komen dit seizoen.