Historie vereniging

In 1982 werd begonnen met de aanleg van Sportpark Schenkel in Capelle a/d IJssel. Hierop werden velden aangelegd voor hockey (HCC), korfbal (De Kapellen), honkbal (Eurostars) en voetbal.

Omdat geen van de bestaande Capelse en niet Capelse verenigingen bereid gevonden werd het nieuwe voetbal-complex te gaan bespelen, werd aan de destijds bestaande Omnisportclub: Sport Vereniging Schollevaar (SVS) verzocht een voetbaltak op te richten, hetgeen geschiedde onder de naam SVS afdeling voetbal.

Op 1 april 1983 werd onze vereniging officieel opgericht en in augustus1984 werd er begonnen aan het eerste voetbalseizoen. En begonnen werd er gelijk met een grote vereniging, want circa 250 mensen hadden zich in de eerste maanden laten inschrijven als lid, waaronder heel veel jeugdige sporters.

In de jaren daarna is SVS gestaag door blijven groeien tot het ledenaantal van 750 spelende leden. Al snel bleek dan ook dat het voetbalcomplex op Schenkel veel te krap was opgezet voor een vereniging van deze grootte. De laatste jaren kende onze vereniging echter een terugval in het aantal leden, en komend seizoen zullen er weer circa 575 spelende leden zijn.

Het bestuur is daarom al snel richting gemeente gegaan met het verzoek om uitbreiding van velden en clubhuis. In 1991 leidde dat tot de aanleg van het 3e speelveld, in 1995 leidde dat tot de uitbreiding van ons clubhuis en in 1997 leidde dat tot de toewijzing van het 2e veld (tot dan toe een kunstgrasveld gedeeld met de hockey) aan SVS.

Sportief gezien is er in de eerste jaren veel bereikt. Vrijwel alle jeugdse­lectie-elftallen spelen op regionaal niveau, het 1e elftal van de zaterdag speelt na degradatie (na 5 jaar spelen in de 2e klasse) in het seizoen 2023-2024 in de KNVB 3e klasse.

De steeds gestage groei van de vereniging dwong de vereniging in juni 2004 om wederom bij de Gemeente aan te kloppen. Ditmaal voor toewijzing van 4 extra kleedkamers, plaatsing van lichtmasten op het grasveld naast de sporthal en de aanvraag van minstens 1 doch liever 2 kunstgrasvelden.

Kleedkamers en lichtmasten werden bij aanvang van het seizoen 2005/2006 geregeld. De kunstgrasvelden werden behandeld bij het geheel aan renovatie dat het sportpark Schenkel in het 3e kwartaal van 2008 onderging. Ons 4e veld bij de Sporthal is inmiddels vervangen door een nieuw aangelegd grasveld op het terrein van hockeyvereniging HCC.

In begin 2012 is er gestart met de bouw van het nieuwe kleedkamergebouw met daarin een nieuwe commissiekamer cq wedstrijdecretariaat, 10 nieuwe kleedkamers, en een verzorgingsruimte. Dit gebouw is in oktober 2012 opgeleverd.

Aan het nieuwe kleedkamergebouw zijn in mei 2019 nog 4 nieuwe kleedkamers toegevoegd, zodat we uiteindelijk over 16 kleedkamers beschikken.

De huidige accommodatie in cijfers:

In het oude gebouw:
2 kleedkamers;