TOELICHTING

KNVB- tekst:
Voetbal kan alleen bestaan door de inmiddels ruim 400.000 vrijwilligers die week in week uit helpen bij een voetbalclub bij hen in de buurt. Onder andere scheidsrechters, trainers en mensen in de kantine zorgen dat elk weekend miljoenen jongens, meisjes, mannen en vrouwen kunnen genieten van deze prachtige sport.

Het voortbestaan van een amateurvereniging valt of staat bij de inzet van zijn vrijwilligers. Veel clubs worden helemaal gerund door vrijwilligers. Sommigen zie je op of langs het veld, of achter de bar in de kantine. Veel andere vrijwilligers zijn een stuk minder zichtbaar. De bestuurders, de vrijwilligersccoördinator, de wedstrijdsecretarissen. Zij vervullen soms dagelijks een belangrijke rol in het mogelijk maken van het amateurvoetbal.

Ook SVS is volledig afhankelijk van al deze vrijwilligers. Zowel voor als achter de schermen zorgen al deze vrijwilligers ervoor dat de vereniging draait.

De dame of heer die je zo vriendelijk op zaterdag morgen je koffie aangeeft of in de keuken die lekkere warme tosti klaarmaakt. De coördinator waar je altijd terecht kan met je vragen. Die materiaalman die er altijd voor zorgt dat de teams hun spullen hebben om te kunnen trainen. De trainers, spelbegeleiders, scheidsrechters, assistent-scheidsrechters die ervoor zorgen dat een wedstrijd zo soepel mogelijk verloopt. Maar ook achter de schermen het bestuur, de jeugdcommissie en de technische staf allemaal mensen die vrijwillig veelal naast hun normale baan actief zijn voor de vereniging.

En wie zijn al deze mensen die zich zo hard inzetten zodat onze kinderen kunnen voetballen?
Dit zijn ouders van spelers, opa’s, broers, kennissen, vrienden of gewoon oud-spelers welke SVS enorm dankbaar is dat zij zich week in week uit weer vrijwillig inzetten zodat alle kinderen kunnen voetballen. Vrijwilligers zijn zo belangrijk, zonder vrijwilligers kan er niet gevoetbald worden. Zonder vrijwilligers kan een vereniging niet voortbestaan.

Deze mensen zetten zich wekelijks en vaak zelfs dagelijks in voor SVS en onze kinderen. Om ze te ondersteunen vraagt SVS van de leden of de ouders van de jeugdleden om een paar keer per jaar een paar uur te helpen.

En nu kan ik me indenken dat u denkt; ja ho even, ik betaal toch contributie, waarom moeten we dan ook vrijwilligerswerk doen? Van de contributie kunnen er toch gewoon mensen voor al die taken, die ervoor zorgen dat een vereniging draait en dat onze kinderen kunnen voetballen, betaald worden. En dan vooral de trainers, waarom moeten wij zelf onze kinderen trainen?
De contributie wordt gebruikt om het KNVB-lidmaatschap van uw kind mee te betalen, om materialen om mee te trainen/spelen aan te kunnen schaffen. Om het complex en de velden te kunnen onderhouden, de huur van de velden en de energierekening. En eigenlijk alles wat er nodig is om de vereniging draaiende te houden zodat er met veel plezier gevoetbald kan worden. Zouden er daarbij ook nog eens betaalde trainers op alle jeugdteams gezet moeten worden zou de contributie zo hoog worden dat voetbal voor menig ouder onbetaalbaar wordt.

Mocht u na het lezen van bovenstaande denken; Ik wil ook wat doen voor de vereniging en het gaat hier om de trainingen / wedstrijden geef dit dan aan bij de coördinator van uw kind zijn leeftijdsgroep. Voor deze functies en alle overige vrijwilligerstaken kunt u zich direct aanmelden via het Inschrijfformulier vrijwilligers - SVS (svsvoetbal.nl).

We hopen van harte u binnenkort actief als vaste vrijwilliger, of als ondersteunende vrijwilliger, te mogen begroeten op SVS.

SVS bestuur