SVS D3 laat winst in de laatste minuut glippen

Kian Hess (schot)

D-pupillen, D3, Groep 6 05

4 oktober 2014 8:30

De KNVB heeft begin van dit seizoen duidelijk gemaakt dat er meer controle moet komen op het feit dat alleen speelgerechtigde spelers deelnemen aan de wedstrijden. Een nobel streven maar dit moet dan ook worden gehandhaafd. De scheidsrechter van Neptunus-Schiebroek vond het dan ook nodig om opzichtig de passen te controleren van zowel de spelers van Neptunus-Schiebroek D3 als die van SVS D3, de eerste keer in de carrière van de boys.

Er heerste lichte paniek onder de technische staf. Trainert Dirk Jan was 5 minuten voor aanvang nog nergens te bekennen. Net op tijd kon hij aansluiting vinden en de ploeg werd volgens de nieuwe trainingsresultaten vormgegeven op het veld. Laten we kort zijn en alvast de uitkomst verklappen, het ging verre van soepel. Neptunus-Schiebroek strijdt met ons mee voor een plek in de bovenste regionen. Er liepen behendige spelertjes in en de ploeg wilde best gaan voetballen om de punten op het sportpak van de Hazelaarweg te houden. Ook nu werd er weer het nodige gevarieerd met de invulling van spelers op andere posities, wat wennen was voor sommigen. Het begin van de eerste helft was voor SVS D3, met één of twee grote kansen. De scherpte ontbrak echter om de afvallende bal af te maken. Daarna begon Neptunus-Schiebroek het spel wat meer naar zich toe te trekken maar de verdediging, gesterkt door goede reddingen van Robin, hield stand, zodat met 0-0 de rust ingegaan werd.

Vanaf het begin van de tweede helft sprong SVS D3 gelijk op de tegenstander en draaide de duimschroeven aan. Neptunus-Schiebroek D3 werd met de rug tegen de muur gezet en het was Thiago die de afvallende bal wist te controleren en vanaf 20 meter over de uitstekende keeper van Neptunus wist te leggen, 0-1. Daarna draaide de rollen om en moest SVS D3 de verdediging in, iets wat nog steeds niet goed opgepakt wordt. Sommige jongens staan echt op hun plek achterin en kunnen zich prima vinden in een dienende rol, opbouw verstoren van de tegenstander, het afpakken van een bal en het weer inleveren bij iemand met hetzelfde kleur shirt. Anderen hebben er nog wat meer moeite mee en staan soms verbaasd te kijken dat een afgeslagen bal rustig wordt opgepakt door een tegenstander. Er moet niet alleen een killersmentaliteit voorin zijn, achterin moet dit net zo belangrijk zijn. Winnen doe je niet alleen door ervoor te zorgen dat je er één meer maakt dan de tegenstander, als je er één minder tegen krijgt dan de tegenstander dan win je ook. Een paar minuten na de openingstreffer van Thiago kon één van de spelbepalende spelers op zijn gemak vanaf de 16-meterlijn uithalen voor de 1-1. Alhoewel vanaf dat ogenblik de bal meer op de helft van SVS lag wisten de jongens er af en toe snel uit te counteren. Kian kreeg de bal op links en legde aan voor een schot in de verre hoek maar zag zijn inzet aangeraakt door één van de verdedigers waardoor de bal net langs de andere paal vloog, 1-2. Het spel speelde zich voor het grootste gedeelte af op het middenveld en Neptunus overklaste SVS hier vaak omdat spelers vaak niet goed afgedekt werden. Een stukje onderlinge coaching mag best onderdeel worden van de training. Toch was niet alles kommer en kwel. Er werd gewerkt, er werd hard gewerkt en het publiek, ik schat minimaal 50 man langs de lijn, keek eigenlijk naar een hele leuke wedstrijd. SVS D3 leek de winst uit het vuur te gaan slepen maar helaas verdween een vrije trap van Neptunus in de laatste minuut over de graaiende vingers van Robin heen zodat wij toch de punten moesten delen, 2-2.

Dit was een moeilijke wedstrijd tegen een tegenstander die ook wilde voetballen. Dit was een maatstaf voor de technische staf om te zien hoe wij er nu voor staan. Wij kunnen mee, maar op bepaalde punten kan er nog wat worden aangescherpt, zeker achterin. Iedereen wil aanvallen, iedereen wil scoren, maar goede verdedigers zijn net zo belangrijk als goede aanvallers. Kijk naar de wedstrijd Nederland – Spanje van het afgelopen WK. Twee wereldaanvallers die de boel aan stukken scheuren en negen man die de boel achterin op slot gooien. Daar is niets mis mee. Dirk Jan heeft aangegeven om de bekerronde te gebruiken om te kijken wie er op welke plek komt te spelen zodat iedereen bij het begin van de competitie weet waar hij ongeveer staat. Als wij allemaal vanuit onze positie blijven spelen en het plezier blijft zoals het nu is, ook na deze moeilijke wedstrijd, dan gaan de jongens een leuk seizoen tegemoet. Klasse mannen! Volgende week wacht ons weer zo’n wedstrijd tegen TOGB D7, die alleen op basis van doelsaldo boven ons staat. 11 oktober, 8.30h thuis. Maar eerst lekker trainen maandag en woensdag.