SVS sleept punt uit topper die alles heeft

VDL MD1

SVS MO13-1

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, 2e klasse 02

7 maart 2015 9:00

Wie onbekend is met het begrip ‘thuisfluiter’ kon vanochtend aan de Sportlaan in Maassluis terecht voor een haarfijne demonstratie. Bij de wedstrijd VDL – SVS toont de scheidsrechter hoe je je eigen club bevoordeelt en de bezoekers benadeelt. Dat beide teams in de kleuren blauw en wit spelen is het probleem niet. Had één der ploegen een wit met goud (dan wel blauw met zwart) hesje aangetrokken, had deze droeftoeter er ook een potje van gemaakt.

Het potje betreft een heuse topper, want tegenover elkaar staan de enige twee clubs die nog geen puntverlies leden. En hoe vers de voorjaarscompetitie ook is: wil je kampioen worden dan kun je vandaag goede zaken doen. Nadat de dames van Van Der Lely een teambuildend liedje hebben aangeheven gooien ook onze meiden er een geïmproviseerde yell tegenstaan en kan het topduel van start.

Beide ploegen zoeken meteen de  aanval waarbij VDL de meeste druk zet. Een corner van de thuisploeg gaat maar net voorlangs en een schot uit de tweede lijn wordt door Angela opgevangen. Aan de andere kant komt Jennifer net niet tot een schot na een steekpassje van Mara. Verdedigsters Rachel en Lina hebben hun handen vol aan de snelle spits en rechtsbuiten van VDL, die er regelmatig doorheen komen. Toch is het SVS dat de score opent, een niet al te hard schot van Danée wordt door de keepster losgelaten en de bal rolt langzaam binnen: 0-1.

De scheids is dan al meermaals partijdig geweest, door ingooien en corners steevast aan de thuisploeg toe te wijzen. Definitief belachelijk maakt hij zichzelf wanneer één van onze meisjes hard onderuit wordt geschoffeld en hij vrolijk laat doorspelen. De overtreding is zo duidelijk dat zelfs Stevie Wonder het gezien zou hebben en trainer Jim roept de leidsman dan ook ter verantwoording. Daar is mijnheer niet van gediend en in een volstrekt overtrokken reactie stuurt hij Jim van het veld.

Even later geeft hij VDL een strafschop. Leuk voor dit stukje als dat ook niet gedeugd had, maar die penalty is terecht. Lina brengt haar opponent ten val binnen de zestien en de kalktrap verdwijnt in de bovenhoek: 1-1. Daarna drukt VDL door en krijgen zij een paar goede kansen. Gelukkig gaan ze daar onzorgvuldig mee om, waardoor de bal alsnog kan worden weggewerkt of Angela redding kan brengen. Roos is nog kansrijk met een schot van afstand maar de keepster is nu balvast.

Ook de tweede helft levert spektakel. Er zijn veel kansen over en weer en beide ploegen verzuimen die kansen in doelpunten om te zetten. Bij onze speelsters valt op dat zij kunstgras gewend zijn, op het gras van vandaag laat SVS minder verzorgd voetbal zien. Een corner van SVS levert een schietkans voor Nienke maar de bal gaat naast. Ook Jennifer schiet een paar keer op doel, maar het zijn pogingen die kracht en scherpte missen. Uit een onnodig weggegeven corner weet VDL schitterend raak te koppen en komt de 2-1 op het bord. ‘Dat kan ik ook’ denkt Danée, want even later zet zij haar hoofd prachtig tegen de indraaiende bal en knikt zij de gelijkmaker binnen. In de slotfase proberen beide ploegen de winst nog naar zich toe trekken maar geen der kansen wordt verzilverd.

Het kon vandaag alle kanten op en de gelijke eindstand is uiteindelijk terecht. Bij de dug-outs was de sfeer om te snijden, bij het publiek vooral de spanning. Arbitraire dwalingen, grillig scoreverloop, een penalty en een weggestuurde trainer… deze wedstrijd had alles.

Marcel Verspeek