Koploper Barendrecht te sterk voor SVS D3

4 april 2015 8:30

Leendert de Bruin

SVS D3 – Barendrecht D9

Vandaag stond de wedstrijd tegen de koploper Barendrecht D9 op het programma. Na een goede trainingsweek en met de punten van CKC op zak stond niets SVS D3 in de weg om de goede lijn door te trekken en de huid tegen de koploper zo duur mogelijk te verkopen. Met Neal op een lang Paasweekend en Robin weer eens in de lappenmand is SVS D3 blij dat het een goede reservekeeper in haar gelederen heeft, namelijk Bryce, die dit maal in het wat grotere shirt van Robin zijn plek onder de lat kon innemen.

Op deze druilerige morgen zou het ook zo maar hebben gekund dat men weer voor niets naar Sportpark Schenkel kwam. De wedstrijd stond namelijk gepland op de grasmat van veld 4, bij de hockeyburen van HCC. Het zal niet de eerste keer zijn dit seizoen dat alle wedstrijden op gras ter plekke afgekeurd worden als alle teams, ook die van de tegenstander, zich al om 8.00h melden. Deze keer ging alles gelukkig door. Vol wedstrijdspanning werd de tocht naar veld 4 ingezet, waar de tegenstander al met een uitgebreide warming-up bezig was. De spanning was ook toegeslagen bij de technische staf, want trainert Peter was vergeten dat de ballen ook een cruciaal onderdeel uitmaken van een warming up. Nadat deze de ballen opgepikt had bleek op het veld dat het merendeel veel te zacht was om iets mee te kunnen. Grensrechtert Dennis ging toen maar op een drafje weer terug naar de kantine om wat leven in de plastic knikkers te blazen. Toen hij weer terug op veld 4 kwam had Barendrecht D9 al de leiding genomen, 0-1. Niet lang daarna zag men de ingetapete Thiago uitvoering geven aan de tactiek van de dag, namelijk met de lange bal de twee spitsen opzoeken. De bal werd gemist door de vrouwelijke verdediger van Barendrecht en Kian kon de bal langs de keeper schuiven, 1-1. Er was nog een belangrijk ding waar de trainers in de wedstrijdbespreking op hamerde en dat was resoluut verdedigen, niet kijken wie de bal weg ging trappen, maar zelf actie ondernemen. Dit pakte vooral in de beginfase goed uit. Jammer genoeg viel de bal voor Barendrecht tussen twee SVS verdedigers die even niet goed stonden, zodat de koploper weer op voorsprong kon komen, 1-2. SVS D3 was niet de mindere. Sterker nog, ze kregen de beste kansen. De lange bal werd gegeven op Kian die zich ontdeed van zijn tegenstander en de bal vanaf 35 meter hard over de keeper heen roeide, 2-2. In deze fase had SVS D3 het zelfs verdiend om op voorsprong te komen maar de ploegen hielden elkaar tot de rust in evenwicht.

Na de rust probeerde Barendrecht het heft in handen te nemen, maar SVS D3 toonde inzet en veerkracht en ging op zoek naar het vijandelijke doel. Ook Barendrecht begreep dat het hanteren van de lange bal de meest effectieve tactiek was en begon die vaker toe te passen. Op rand van buitenspel kon de spits van Barendrecht worden aangespeeld. Deze kon in zijn opmars worden gestuit maar hij wist net vanuit de draai nog te schieten en de bal verdween via de uitlopende Bryce in het doel, 2-3. Toen brak er iets in de wil van SVS D3 en het geloof in een goede afloop was even weg. Een aanval van Barendrecht kon niet goed worden verwerkt en via de kluts verdween deze in het doel, 2-4. Even later gebeurde hetzelfde vanuit een corner. De scherpte was eraf en twee verdedigers keken naar elkaar wie de bal zou opruimen. Een speler van Barendrecht was er eerder bij en maakte met een schot van buiten de 16-meter de 2-5. Men bleef wel werken voor elkaar. Het was niet zo dat alles als een kaartenhuis in elkaar zakte, maar tegen de koploper moet je altijd scherp blijven en voor meer dan 100% je best blijven doen. Aaron, die vandaag links back speelde, onderschepte de bal en ging alleen op avontuur langs de lijn. Hij wist zo de achterlijn te bereiken, zette de bal met links goed voor en de keeper van Barendrecht verslikte zich hierin en werkte die zijn eigen doel in, 3-5. Er werd voor de rest lekker fysiek gevoetbald, met veel inzet en passie, maar de achterstand was te groot om er nog iets aan te doen.

Na afloop was er niets dan lof van de trainers voor de inzet en de teamprestatie die er vandaag geleverd is. Het is geen schande om van deze ploeg te verliezen, maar er had meer ingezeten. De goede lijn is zeker doorgetrokken en als deze lijn zich doorzet dan zie ik de D3 niet zo gauw in de volgende wedstrijden nog punten verspelen. Aanstaande maandag is er geen trainen, het is dan namelijk tweede Paasdag. Woensdag wordt er weer getraind en de volgende wedstrijd is op 18 april, tegen en bij Excelsior Rotterdam D3 om 10.15h.