SVS D3 op weg naar de derde plek

SVS JO13-3

Slikkerveer D5

Kian Hess (schot)
Thiago Acton (vrije trap)

D-pupillen zaterdag, D3, 6e klasse 02

27 mei 2015 18:30

Leendert de Bruin

We zijn er bijna, maar nog niet helemaal. Vanavond konden de mannen van SVS D3 aan de bak voor de  een-na-laatste wedstrijd van het seizoen, tegen de nummer 3 van de ranglijst, Slikkerveer D5. Het weer was aangenaam op sportpark Schenkel en de mannen wisten wat er verwacht werd om aan de doelstelling van de trainers te voldoen, derde eindigen in de poule, en dat was winnen, met een zo groot mogelijke uitslag. Het was dan ook druk langs de lijn en om gelijk maar een gedeelte van de wedstrijd weg te geven, het werd een spektakel, een voetbalfeest voor de neutrale toeschouwer.

Slikkerveer staat niet voor niets derde op de ranglijst. SVS probeerde gelijk vanaf het begin druk te zetten maar de meeste aanvallen werden geabsorbeerd door de verdediging van Slikkerveer. Toch had SVS D3 de meeste kansen en kwam Slikkerveer niet echt op de helft van SVS, zeker in het begin van de eerste helft niet. Er begonnen kansen te ontstaan voor SVS, maar het vizier stond niet op scherp of de keeper lag in de weg. Vanuit corners kon SVS D3 geen gevaar creëren terwijl dit toch een geducht wapen kan zijn. Ook viel op dat SVS toch erg vaak buitenspel liep. Scherp spelen is best goed, maar niet iedere aanval moet smoren in buitenspel. Toch was het Kian die de buitenspelval wist te omzeilen en met een goede actie Bradley vrij voor de keeper zette om zo de 1-0 maken. Slikkerveer gaf meer druk en probeerde de snelle buitenspelers te zoeken. Dit resulteerde ook voor Slikkerveer in de nodige corners, maar nu stonden ook de verdedigers van SVS op hun plek. Robin moest ook nog knap reddend handelen om de 1-1 te voorkomen. Helaas kwam de gelijkmaker toch omdat Gilven, die de laatste tijd een welkome aanvulling is in het team, een tegenstander te opzichtig met twee handen wegduwde. Je kan er voor fluiten, hoeft niet, maar onze vaste scheidsrechter deed het toch. Geen discussie mogelijk, het was een overtreding. Robin wist de inzet ditmaal niet te keren zodat met een ietwat onterechte 1-1 de rust werd ingegaan.

In de rust zette de trainers de boel gelijk op scherp. SVS had het betere van het spel en winst lag voor het grijpen. Om hierin te slagen moest er echt als team worden gevoetbald. Thiago, die terugkeerde van een blessure werd achter de hardwerkende Bryce geposteerd. SVS D3 was ervan doordrongen dat er alleen als team gespeeld moest worden, werken voor elkaar, vrijlopen zonder bal, duels zoeken en winnen, niet met je rug naar de tegenstander een duel aangaan en vooral heel erg hard werken, voor elkaar. Dit lukte. De D3 smolt als team samen, ging voor elkaar door het vuur, schuwde de duels niet en zette elkaar neer. Slikkerveer kwam er in het begin van de tweede helft niet aan te pas omdat SVS D3 heerste op het middenveld. Uit een goede actie van Killy werd Kian vrij gezet voor de keeper en die aarzelde niet. De bal stuiterde onder de sluitpost van Slikkerveer tegen het net voor de 2-1 voorsprong. Eigenlijk knalde Tigo de 3-1 al op de borden maar de bal, die voor een ieder duidelijk de doellijn gepasseerd was, werd niet dusdanig als doelpunt toegekend. Daarna begon Slikkerveer toch op te komen maar door strak verdedigen van de achterhoede, bestaande uit Marco, Aaron, Bryce, Thiago en natuurlijk Robin bleef de voorsprong gehandhaafd. Deze werd zelf nog uitgebouwd doordat Thiago een vrije trap verzilverde op zo’n twintig meter voor het doel. De bal zeilde over een halve openstaande muur heen buiten het bereik van de keeper, 3-1. Het slotoffensief was voor Slikkerveer maar door een collectief blok werd het scoren de bezoekers onmogelijk gemaakt.

Het woord is gevallen, collectief. De D3 valt tegen het einde van de competitie op zijn plek en de trainingsarbeid en wedstrijden werpen hun vruchten af. Dat het niet altijd even soepel gaat mag duidelijk zijn, maar op momenten als deze, de laatste twee competitiewedstrijden en de twee toernooien, staan de mannen er toch en dat is een groot compliment waard. Even voor de goede orde, SVS D3 speelt op 6 juni haar laatste wedstrijd tegen GOZ D2. Bij winst met drie doelpunten verschil eindigt SVS D3 op de derde plaats op doelsaldo, 3-0, 4-1, 5-2, 6-3 is om des keizers baard, drie doelpunten verschil. Zaterdag is er geen wedstrijd en maandag geen training, pak de rust. Woensdag wel trainen, lekker ontspannen. Over de wedstrijd tegen de ouders en de BBQ wordt nog nagedacht, waarover later meer in de groeps-app.