SVS 3 - vv Schoonhoven 3

3 oktober 2015 15:30

Petre van der Jagt

Opstelling

Laatst was ik voor het eerst in Venetië. Niet, omdat dat nu zo een lang gekoesterde

wens van mij was. Nee, ik - en zeker ik met mijn literaire achtergrond - moest

volgens vrienden daar echt eens naar toe. Cultuur opsnuiven noemde ze het. Nog

nooit een erger klote advies gehad dan hier! Inmiddels zijn het mijn vrienden ook

niet meer. Het enige wat ik opgesnoven heb in het open riool dat Venetië heet is de

pislucht die in ieder gedeelte van de stad weer net een ander aroma bevat.

Daardoor heb je geen kans om er aan te wennen en blijf je het dus ruiken. Nee,

geef mij dan maar de groenste stad van Nederland. Capelle aan den IJssel.

Afgelopen zaterdag vond ik mezelf terug in deze groenste gemeente van het land.

Terug langs de lijn bij de heren van Svs zaterdag 3. Ze speelden daar hun eerste

wedstrijd van de competitie tegen de trots van Schoonhoven en omstreken. Althans

dat was de bedoeling. Echter pakte dat iets anders uit en zegde de trots van

Schoonhoven, net als Dino, op het laatste moment af. Met als resultaat dat

Schoonhoven 3 maar richting Schenkel gestuurd werd. Ik blijf het overigens een

wonderlijk schouwspel vinden om 22 motorisch beperkte volwassenen zoveel

passie en strijd te zien leveren voor iets wat geen van de 22 lijkt te beheersen. Als

dan tijdens grote delen van de wedstrijd echter passie en strijd ook wegvallen blijft

er maar weinig over van dat interessante schouwspel. Om het drama compleet te

maken kwam ik tijdens deze droeftoeterpot met mijn gedachten ook nog eens uit bij

die schijtreis naar Venetië. Neem nu die tenenkrommende blunder van die

zwakbegaafde keeper van Svs die een voorzet in de voeten bij de spits van de tegenpartij kopt. Die actie leek verdacht veel op de ober die op een bomvol terras op het San Marco plein een halve salto maakte met mijn espresso van 28 euro, omdat hij struikelde over een 'bambino' die hij over het hoofd had gezien. 0-1 voor de Bambino en voor Schoonhoven dus.

De 1-1 was trouwens wel van grote schoonheid. Net als de basiliek van San Marco. De basiliek is ook het enige positieve wat ik kan bedenken over Venetië. Zowel bij de goal als deze basiliek zijn zowel de voorbereiding als de afwerking geniaal. Jammer dat net als in Venetië er echter weinig meer positiefs te melden is over deze partij 'stroopvoetbal'.

Zo heb ik kansen, als frisse lucht in Venetiaanse wijken, gemist zien worden. Heb ik tackles gezien waarvan mensen achter hun masker op het Venetiaanse carnavalsbal hun schaamte nog niet zouden kunnen verbergen, heb ik zitten koekeloeren naar opstootjes waar de carabinieri in Venetië mensen 5 jaar voor zouden opsluiten en heb ik een scheidsrechter mogen aanschouwen die je met de eerste de beste gondel onder een iets te laag bruggetje door zou willen sturen. Nee dit alles was niet veel positiever dan mijn reis naar die achterstandsgemeente in Italië. Zelfs de 4-3 overwinning met goals van Gilbert en Ricardo hebben mijn middag niet meer kunnen redden van flashbacks naar mijn reis naar 'La bella' Venetia...

Als het aan mij ligt verdwijnt dat Venetië snel onder de zeespiegel. Gezien de geografische ligging van SVS zou dat voor sportpark Schenkel misschien ook helemaal niet zo gek en onrealistisch zijn. Jammer dat je dan niet langer de groenste gemeente Nederland bent, maar het voetbal van Svs zaterdag 3 zou er, net als Venetië, enorm van opknappen.