MD1 wint topduel bij de koploper

SVS MO13-1

Meisjes D-pupillen zaterdag, MD1, Hoofdklasse 1

5 maart 2016 8:30

Waar doe ik het voor… verzucht ik wanneer om kwart over zes de wekker gaat. Rond kwart voor tien luidt de conclusie: hier doe ik het voor! Deze wedstrijd had alles wat voetbal zo meeslepend en nagelbijtend spannend kan maken. Winnen bij de koploper en virtueel de eerste plaats overnemen. Een 0-1 voorsprong die verandert in een 2-1 achterstand en in de slotfase wordt omgebogen naar 2-3 winst. Strijdlust, aanvalsdrift, veerkracht. Dolle vreugde en ontlading bij zowel de speelsters, de technische staf als de supporters. Ja. Hier doen we het allemaal voor.

Twee voetballoze zaterdagen rond de voorjaarsvakantie is naar de topper tegen Forum Sport uitgekeken. Als nummer twee op bezoek bij de nummer één, die tot nu toe alles gewonnen heeft. Met drie punten achterstand en een iets beter doelsaldo weten we: het kampioenschap zal in de onderlinge duels worden beslist, dit wordt de eerste wedstrijd van de waarheid.

Op het inmiddels ontwende F- en E-tijdstip van half negen klinkt het eerste fluitsignaal op het hoofdveld van Sportpark ’t Loo in Voorburg. Het kunstgras is wit en glad van de rijp, de temperatuur ligt rond het vriespunt, er staat geen wind en de zon schijnt. Zoals altijd neemt SVS het initiatief, maar de twee corners die dit oplevert leiden tot niets. De eerste grote kans is voor Forum Sport, dat een vrije trap krijgt in ons strafschopgebied na een terugspeelbal op Angela. De scheidsrechter zet de muur op een meter of twaalf, verder kan hij niet want dan staan onze meiden ín het doel. We hebben het geluk dat de thuisploeg kiest voor een balletje breed, waarna Nienke de inzet kan blokkeren. Het spel golft op en neer. SVS is kansrijk via een schot van Danée maar de keepster redt en Forum Sport breekt een paar keer door onze drievrouwsverdediging heen, waarbij Angela tijdig kan oprapen of wegschieten. Na een slimme assist van Fay schiet Nienke de bal met een hard en hoog schot heerlijk in het doel: 0-1. Lang kunnen we niet van de voorsprong genieten, want FS maakt gelijk na een aanval over rechts en een strakke voorzet die doeltreffend wordt afgerond. En het wordt erger, want door een blunder in onze defensie komt de bal zomaar bij een aanvalster en die tekent ongehinderd de 2-1 aan. Vlak voor rust voorkomt Angela een mogelijke beslissing door de bal na een vrije trap vlak voor de doellijn weg te halen.

Met de overtuiging dat er niet verloren hoeft te worden komt SVS uit de kleedkamer en zoekt het opnieuw de aanval. Jennifer legt een corner op het hoofd van Danée maar die kopt naast. Een volgende corner komt op de lat terecht en een corner later is het weer bijna raak… maar niet raak genoeg. Zo wil het vandaag niet lukken met ons belangrijke wapen van dit seizoen. Nabiellene maakt een prachtige actie en legt de bal panklaar voor Mara, die rakelings naast schiet. Lieke vloert haar tegenstander maar ook de vrije schop van FS verdwijnt naast het doel. Danée krijgt een opgelegde kans na een mooie voorzet van Jennifer en schiet over. Nabi schiet op doel, Romy waagt een kans en ook Britt probeert het, maar telkens staat de Voorburgse goalie goed opgesteld. Zo tikt de tijd weg in het voordeel van de thuisploeg. Er zijn nog maar een paar minuten te spelen wanneer na een corner van SVS een onontwarbare scrimmage voor het doel ontstaat. We zien door de benen het bos niet meer, maar wel dat de bal uiteindelijk over de doellijn gaat en de stand weer gelijk is. En in de allerlaatste minuut kroont Danée zich tot matchwinner nadat de keepster de bal heeft losgelaten en zij de winnende goal maakt! De blijdschap is ongekend, ook de reservespeelsters mengen zich in het feest van onze leeuwinnen en even later fluit de scheids af: SVS wint van de koploper en doet vandaag ontzettend goede zaken!

Marcel Verspeek