SVS 1 moet pas op de plaats maken in titelstrijd

Mannen zaterdag, 1, 3e klasse C

4 maart 2017 15:00

Blaak, M.J.W.

Op de zaterdag dat de beslissing zou vallen in de tweede periode, moest SVS aantreden op Woudestein tegen de amateurtak van Excelsior. De eerdere ontmoeting tussen deze twee ploegen dit seizoen eindigde in een doelpuntrijke 4-4. Excelsior was inmiddels wat afgezakt op de ranglijst, maar iedereen weet dat wanneer deze ploeg met smalle selectie blessure- en schorsingvrij is een heel goede ploeg is.
Vandaag was Excelsior compleet, dus SVS kon aan de bak. Tot de twaalfde minuut waren er nog geen grote kansen te noteren voor beide teams, wel was Excelsior feller en had meer balbezit dan SVS. In de 12e minuut ontstond toch de eerste grote kans van de wedstrijd. Een vrije trap van Kevin werd op de helft van Excelsior door een verdediger opgevangen. Hij speelde de bal direct diep op hun spits die hierdoor alleen op Kevin af kon gaan. Kevin redde echter zeer bekwaam en hield SVS op de been. Drie minuten later een corner van Excelsior, waarbij een speler van hun de bal op doel wist te koppen. De bal valt gelukkig voor SVS op de lat. Waar SVS tot dan toe nog geen enkele noemenswaardige kans heeft gehad, komt het toch op 0-1. Een vrije trap in de 19e minuut wordt door Xander kort ingespeeld op Joran. Hij trekt vanaf de zijkant de zestienmeter in en schiet op doel. De Excelsior keeper klemt de bal niet goed, waardoor de allerte Stefan de bal in een leeg doel kan schuiven. Een aantal minuten later krijgt SVS tot twee keer toe de kans de score te verdubbelen. Eerst is het Anthony die vanaf rechts een strakke voorzet geeft op Joran, maar die komt net een teenlengte tekort om de bal binnen te tikken. Iets later een zelfde situatie, maar dan met een voorzet van Joran op Anthony. Als SVS de wedstrijd dan iets beter onder controle lijkt te krijgen slaat Excelsior toe. De bal wordt op rechts onderschept en direct diep gespeeld op de rappe rechtsbuiten. Hij schiet de bal vervolgens hard langs Kevin en de 1-1 is een feit. In de 36e minuut krijgt Excelsior weer een goede mogelijkheid. De spits mag drie verdedigers van SVS uitspelen en komt hierdoor alleen voor Kevin te staan. Op het moment dat hij wil uithalen weet Xander zich nog voor de bal te gooien, waardoor de bal geblokt wordt. Kort hierna is het Joran die SVS weer op voorsprong kan schieten als hij een bal in de diepte ontvangt en met de hand kan meenemen. Dit ontgaat de scheidsrechter, maar alleen voor de keeper schiet Joran de bal tegen de voeten van de sluitpost. Toch gaat SVS nog met een voorsprong rusten. In de 44e minuut speelt Yannick de bal op Joran, die de bal weer ineens inspeelt op Anthony. Binnen de zestienmeter draait hij uitstekend weg van zijn tegenstander en schiet de bal in de verre hoek 1-2.
De tweede helft is een helft waarin eigenlijk niet heel veel gebeurde. SVS had de wedstrijd aardig onder controle, maar vergat door te drukken om de marge te vergroten. Excelsior kwam er voetballend niet meer zo dreigend uit als dat ze dat in de eerste helft wel deden. Beide teams kwamen tot wat schoten die over en naast gingen en op de bank hadden we het gevoel dat het niet snel verkeerd meer kon gaan. Tot de 79e minuut. De sterke spits van Excelsior ontvangt de bal rond de middenlijn. Hij begint aan een rush, waarbij Stefan en Xander niet krodaat ingrijpen. Bij de zestien aangekomen stapt Wishnu iets te vroeg uit, waardoor de spits de bal panklaar kan neerleggen voor een meegelopen medespeler. Die kent geen genade voor SVS en schiet de 2-2 achter Kevin. SVS dat geen puntenverlies kan hebbe, probeert nog wanhopig op zoek te gaan naar de overwinning. In de 83e minuut geeft Jeroen nog een voorzet op jamie die bij de tweede paal de bal net te zacht op doel kopt. Hierdoor wordt de bal gevangen. In de 92e minuut zet SVS nog een laatste aanval op. Joran krijgt de bal uiteindelijk op een meter of vijf van het doel en passeert zijn tegenstander. Deze haalt hem neer, maar waar na afloop de meningen van zowel Excelsior als SVS het erover eens waren dat SVS een strafschop had moeten krijgen, was de scheidsrechter een andere mening toebedeeld. Hij zag een schwalbe van Joran en gaf hem geel.
Hierdoor moest SVS dus met een enkel, maar gezien de gehele wedstrijd misschien wel terecht punt huiswaarts keren. Door dit resultaat loopt SVS meer achterstand op in de strijd om de titel, doordat VVOR wel wist te winnen. Dat andere concurrent Berkel deze middag ook verloor maakte het voor hun een extra goede middag.
SVS zal zich nu moeten richten op de derde periode, die volgende week begint en anders moeten zorgen dat het minimaal op de derde plaats blijft staan. Dan zal het nacompetitie mogen spelen. De titelaspiraties kunnen in ieder geval voorlopig even de koelkast in. Volgende week nieuwe ronde nieuwe kansen thuis tegen Leonidas.