Foutloze start SVS MO15-1

Danee Sassen (volley)

Meisjes onder 15, MO15-1, Groep 2 09

27 augustus 2016 11:15

‘Never change a winning team’ zat er helaas niet in voor de MD1 hoofdklasse-kampioen van vorig seizoen. Want onderweg naar morgen MO15 vertrokken er dames, kwamen er nieuwe speelsters bij, bleven anderen nog een jaar MO13 (voorheen MD) en sloten we ons aan bij de tweedejaars MC (nu MO15). Kunt u mij nu al niet meer volgen, dan wordt het een pittig seizoen. Gelukkig hebben we de heren Fred Prins, Kevin Prins en Eric Velthuis die aan een nieuw eerste en tweede team gaan bouwen.

Het eerste elftal trapt het seizoen 2016-2017 af met een bekerwedstrijd tegen VVOR. Een echte stadsderby dus, bijna wijkderby, want we zijn te gast op Sportpark de Venhoeve aan de Prinsenlaan. Terwijl de warming-uppende meiden zich in het zweet werken zoeken de supporters een plaatsje in de zon en klapt uw verslaggevert zijn boekje open. Hoe heerlijk, de bal rolt weer!

SVS neemt direct het initiatief en zoekt de aanval. We zien speelsters op vertrouwde posities en we zien vers vervulde vacatures. Vóór keepster Angela staat de verdedigingslinie Roos, Esra en Lara met Keyleina als voorstopper. Het middenveld wordt gevormd door Danée, Romy en Pascalle en voorin bevinden zich Safina, Mara en Charine. Na 14 minuten valt de openingsgoal van deze voetbaljaargang. Uit een corner slingert Romy de bal voor het doel en Danée neemt ‘m stijlvol op de slof: 0-1. SVS gaat door, Mara wordt mooi vrijgezet en lost een schot. De lat ligt hoog dit seizoen, maar net niet hoog genoeg, want Mara’s schot spat daarop uiteen. Ze wordt ‘beloond’ met een wissel en Nienke komt in het veld. Even later wordt Lara afgewisseld door Catey en zo hebben we iedereen aan het werk gezien. Onze speelsters weten elkaar prima te bereiken. Eerst is het Safina die diep wordt gestuurd en na een kapbeweging een schietkans krijgt. Ze geeft de bal af op Danée maar haar schot smoort. Dan geeft Pascalle een perfecte pass op Danée, die wegglijdt en niet zuiver kan schieten. In de 30e minuut is het wel raak. Wanneer Pascalle de bal door een tegenstander in de voeten krijgt gespeeld schiet ze ‘m droog doch dankbaar in de hoek. Na deze 0-2 zijn er nog kleine kansjes voor Nienke, Danée en Safina, maar hoe lang de scheidsrechter ook laat doorspelen (mijn horloge wijst al bijna 45 minuten aan), er wordt niet meer gescoord.

In de tweede helft hetzelfde beeld: de bezoeksters vallen aan en de thuisploeg probeert tegen te houden. Na 7 minuten is het weer prijs: na een schitterende combinatie tussen Charine, Mara, weer Charine en Nienke ligt de 0-3 in het netje. Een klein foutje van Angela, die de bal na terugspelen door Kiki (nu laatste vrouw) naar een tegenstander schuift, blijft onbestraft. Een rush van Charine eindigt met een strak schot richting verre paal, maar opnieuw werkt het houtwerk niet mee. In minuut 10 maakt Nienke haar tweede goal, de keepster verkijkt zich op haar inzet en SVS leidt met 0-4. Safina loopt goed door op een diepe bal en kan schieten, maar ze legt de bal opzij en de kans gaat verloren. Ook nu had ze best voor eigen succes mogen gaan. Danée passeert twee tegenstanders op de rechterflank en geeft de bal hard en hoog voor. Het is zo’n voorzet waar alleen Danée zelf iets mee zou kunnen, dus dat wordt lastig. Bij een indirecte vrije trap in het zestien meter gebied tikt Romy de bal breed op Nienke maar het schot wordt gekeerd. Dan een spaarzame kans voor VVOR, dat erdoor is bij Catey en Kiki. Lara herstelt door de aanvalster eruit te lopen, waarna Angela redding kan brengen. Vlak voor tijd (deze helft duurt wel gewoon 35 minuten) bepaalt Mara de eindstand op 0-5. Vrijlopen, aannemen en netjes in de hoek afronden. Geen vuiltje aan de lucht vandaag.

De eerste winstpartij is binnen en het frisse samenspel van dit nieuwe team smaakt naar meer. Volgende week naar Oud-Beijerland voor de tweede van drie bekerwedstrijden. Nu al zin in!

Marcel Verspeek