MO15-1 op zoek naar uitdaging

Danee Sassen (intikker)

Meisjes onder 15 zaterdag, MO15-1, 2e klasse 4

17 september 2016 8:30

Half acht verzamelen op de zaterdagochtend, dat zijn we niet meer gewend. Op dit F-jes tijdstip reizen we af naar Gouda voor de eerste competitiewedstrijd van dit seizoen: DONK uit. Misschien ook meteen de laatste competitiewedstrijd, althans in de 2e klasse, want er ligt een verzoek om te ruilen met een club uit de 1e klasse. Gezien het gemak waarmee onze dames alle bekerwedstrijden wonnen lijkt dat een goede zet, maar laten we eerst eens kijken hoe het vandaag loopt.

Het loopt gesmeerd, en ook weer niet. Want SVS is de enige ploeg die aanvalt, domineert als een malle en creëert zoveel kansen dan mijn notitieboekje er de hik van krijgt. Zet je schrap, hier volgt een verkorte samenvatting van een kleine selectie. Strakke voorzet Romy, Danée kopt in kansrijke positie onder de bal door. Nienke onderschept na slecht uitverdedigen maar straft het niet af. Charine krijgt een dot van een kans maar schiet tegen de keepster. Mooi passje van Nienke op Danée, die legt af op Romy en zij schiet naast. Vlak daarna schiet Romy nogmaals naast. Ik kan Priscilla’s reactie niet horen, geen idee waarom ze zo ver van mij is gaan staan. Danée komt vrij voor het doel en schiet onbeheerst naast. Trainer Fred instrueert haar de bal rustig te plaatsen. Dat werkt: bij haar volgende kans schiet Danée zeer beheerst naast. Schot Safina, te zacht, prooi voor de keepster. Schot Nienke, onzuiver, bal gaat over. Schot Roos, hoog en hard, bal wordt nog gezocht. Danée raakt de paal en de terugspringende bal is moeilijker naast dan in het doel te krijgen, maar Safina slaagt er met verve in. Op een nieuwe inzet van Safina probeert nu zelfs de keepster van DONK ons te helpen aan een goal, ook dat gaat mis. Het afronden van de vele mogelijkheden loopt dus totaal niet. Het is dat Nienke er in de 5e minuut uit een één-tweetje met Charine 0-1 van heeft gemaakt, anders beleefden we een volledig juichloos kansenfestival.

Tweede helft dan maar. Het moet gezegd: onze dames verzilveren hun kansen nu beter en voeren de score eenvoudig op. Safina krijgt haar verdiende goal na een mooi opzetje met Nienke. Vloeiend combinatiespel tussen de opnieuw sterk spelende Keyleina, Charine en Safina zorgt ervoor dat Nienke zelf 0-3 kan maken. Danée reageert alert wanneer Charine na een solo op de keepster is gestuit en schiet de vierde erin. Nienke bepaalt de eindstand op 0-5 na uitstekend voorbereidend werk van Mara. Tussendoor gaat de scheidsrechter opzichtig op zijn strepen staan en dreigt hij de vader van Charine weg te sturen. Die heeft gezegd ‘Dan moet je dáár ook voor fluiten’ en dat is natuurlijk van een zelden vertoonde grofheid. Leon, dit kan écht niet, ik hoop dat je snel tot inkeer komt.

Alsnog goals dus, maar betekent deze ruime overwinning ook dat ons team een goede wedstrijd heeft gespeeld? Geenszins. Er zat vandaag maar weinig voetbal in de ploeg, onze meiden kunnen veel beter. Ze lieten zich omlaag sleuren door de zwakte van de tegenstander, die nimmer gevaarlijk werd voor Angela en het onze laatste linie Lara-Esra-Roos nauwelijks lastig maakte. Wanneer DONK model staat voor het niveau van de 2e klasse 4, moet SVS node op zoek naar uitdaging.

Marcel Verspeek