Enerverende wedstrijd met winst bekroond

SVS MO15-1

DVV09 MO15-1

Onbekend (penalty)

Meisjes onder 15 zaterdag, MO15-1, 1e klasse 4

4 februari 2017 10:00

David Tumkaya

Bij de tweede wedstrijd van de voorjaarscompetitie krijgt ons team bezoek van DVV’09. De Dirkslandse dames zijn gehuld in een prachtig lichtblauw-wit gestreept shirt, alsof het Argentijnse elftal is neergestreken op Sportpark Schenkel. Hoe het zit met hun Zuid-Amerikaanse temperament zien we later.

Na een voorzichtige openingsfase waarin beide ploegen elkaar in evenwicht houden, is het Nienke die de score opent. Ze reageert alert op een bal die in het strafschopgebied is beland en tikt ‘m langs de uitkomende keepster. Danée komt in scoringspositie maar heeft teveel tijd nodig en na een mooie aanval ziet Charine haar schot gekeerd. Zo wordt het geen 2-0 maar wel 1-1, want de voorhoede van DVV’09 krijgt vrije doortocht na onzorgvuldig handelen op ons middenveld. De bezoeksters krijgen zelfs kans om op voorsprong te komen, maar Catey (in de ploeg gebracht nadat Pascalle geblesseerd is geraakt bij een sliding) werkt de bal weg. In de slotfase laat SVS prima voetbal zien. Het dichtst bij een goal is Nienke, die een heerlijke voorzet van Charine op de schoen neemt en de bal op de lat knalt. Vlak daarna schiet ze maar net voorlangs na een splijtende dieptepass van Esra.

Na rust werkt Pascalle, terug in het team na een wonderbaarlijke wederopstanding, de bal rakelings naast. Mara wordt op avontuur gestuurd door Danée, neemt de bal mée, passeert een tegenstander en schuift de bal langs de keepster. Helaas wordt haar inzet van de lijn gehaald. Romy is wel doeltreffend, ze schiet de bal in de verre hoek na een lange aanval en brengt SVS weer aan de leiding. Onze meiden zijn nu veel sterker en moeten het karwei afmaken. Maar opnieuw wordt de voorsprong weggegeven na defensieve halfslachtigheid en gaat de bal onder Angela door het doel in. Gelukkig duurt het niet lang voordat we weer kunnen juichen. Keyleina onderschept, Romy neemt over, passt op Mara, die brengt Charine in stelling en zij ramt de bal in het net. Tevree noteer ik de 3-2, maar wanneer ik opkijk van mijn boekje is de treffer afgekeurd. Nog geen minuut later kan dit alsnog de stand worden, want na een handsbal mag Roos aanleggen voor een strafschop. De keepster zit er nog met de vingers tegenaan, maar het schot is hard genoeg.

Na een mislukte tegenaanval beklaagt een speelster van DVV’09, de langste van het stel die toch tegen een stootje zou moeten kunnen, zich luidkeels bij de scheidsrechter. ‘Ze zijn aan het duwen!’ Ja lezers, het is een grof schandaal, er wordt geduwd bij SVS. Ontoelaatbaar gedrag dat niet thuishoort op het voetbalveld. Willen wij dan zo, met zulke grove middelen, kampioen worden? Ja, graag, maar we spelen steeds gelijk. Even later deelt deze speelster wel een Argentijnse doodschop uit aan Romy. Ze wil haar zelfs te lijf gaan, maar Romy is de verstandigste en gaat de confrontatie uit de weg.

Nadat Mara perfect is aangespeeld door Pascalle en de bal er net niet in krijgt, is het Charine die de wedstrijd beslist. Ze rondt een mooie aanvalscombinatie af met een geplaatst schot en het scorebord springt vrolijk op 4-2. Nu eens geen onnodig puntverlies maar een overwinning waar niets op af te dingen valt. Goed gespeeld ladies!

Marcel Verspeek