SVS JO15-2 doet zichzelf te kort

Onder 15, JO15-2, 4e klasse 13

28 oktober 2017 10:15

Peter Heusdens

Vandaag weer een thuiswedstrijd, ditmaal tegen VOC JO15-4 dat met 9 punten uit 3 wedstrijden op de tweede plaats stond. Ook ditmaal stonden de mannen van SVS JO15-2 ingedeeld op één van de kunstgrasvelden dus ze konden zich op gaan maken om de aansluiting met de top te gaan zoeken. Op voorhand zou het echter geen gemakkelijke pot worden, gelet op de positie van VOC in de ranglijst, maar de progressie van SVS JO15-2 is duidelijk waarneembaar en het lijkt wel steeds drukker te worden langs de lijn met echte voetballiefhebbers. Deze kwamen vandaag helemaal niets te kort.

Ook tegen de nummer twee van de ranglijst werd de lijn van de afgelopen week voortgezet. Vanaf de aftrap gelijk één op één spelen en met de ontstane overtal situatie de druk op de tegenstander zetten. Dit resulteerde meteen in een enorme kans voor Tyrell, maar hij vond de keeper van VOC, die uit zou groeien tot misschien wel de man van de wedstrijd, op zijn weg. SVS had het betere van het spel en VOC beperkte zich tot counters in plaats van met combinatievoetbal de driemansverdediging van SVS proberen aan gort te spelen. VOC, dat duidelijk niet op zoveel tegenstand had gerekend, probeerde SVS met alle mogelijke middelen uit haar spel te halen. Veel praten, kleine overtredingen, het werd lastig. Na de zoveelste keer door twee man begraven te zijn verloor Tyrell heel even zijn geduld, met een afkoelingsperiode van 10 minuten, 2 minuten voor rust, tot gevolg. Begrijpelijk, maar onnodig. De prima leidende scheidsrechter kwam in de rust nog even de kleedkamer in om uit te leggen dat hij alles gezien had van de tegenstander maar dat het net allemaal niet erg genoeg was om voor te fluiten en dat Tyrell’s reactie net even te opzichtig was om onbestraft te laten. Ook werden er handvatten aangereikt hoe de leidsman wèl zou reageren, dus de mannen dienden dat ter harte te nemen, voor deze wedstrijd, maar ook voor in de toekomst. Rust? Jawel, rust, de tijd vloog voorbij. 0-0.

SVS startte de tweede helft met 10 man en Saïd werd voor die periode tot voorstopper gepromoveerd om een mogelijke stormloop van VOC te ondervangen. De stormloop van VOC bleef uit en zelfs met 10 was SVS de betere ploeg. Met Tyrell weer in de gelederen werd het één op één concept weer opgepakt en SVS probeerde het doelpunt te forceren maar vond steeds de keeper van VOC op zijn weg. Dit concept kost ook kracht, vandaar de krachttraining voor de reguliere trainingen. Vooral de middenvelders hebben het zwaar te voorduren en na de zoveelste stukgelopen aanval vond VOC doorgang aan de linkerflank. De voorzet werd in het midden gecontroleerd en vanaf 20 meter stijf in de rechterhoek geknald, volledig tegen de verhouding in, maar dat is voetbal, 0-1. Direct daarna volgde een opstootje op het middelveld dat zodanig escaleerde dat Shane verbannen werd achter de hekken en SVS weer met 10 man stond. Dit deerde SVS niet en alles werd vol op de aanval gezet. VOC is niet meer op de helft van SVS geweest en trok een handbalverdediging rond de 16-meter op, bleef praten en overtredingen maken. De mannen hadden geleerd van de woorden van de scheidsrechter en het regende vrije trappen voor SVS, maar deze konden niet worden verzilverd, stranden op de lijn of in de handen van de keeper. Alles en iedereen ging in de laatste minuten naar voren, ook Robin, maar het mocht niet baten. De tweede verliespartij was een feit.

Het gaat te ver om te zeggen dat SVS JO15-2 heeft verloren van zichzelf, zeer zeker niet. De mannen hebben kennis gemaakt met een tegenstander die er alles aan doet om het voetballen onmogelijk te maken. Reageer niet op provocaties maar leg de energie in het voetballen. Je straft zo’n tegenstander alleen maar af door er minimaal één meer in te schieten dan zij. Zeer bewonderenswaardig was de focus van de mannen op de wedstrijd. Er was veel input vanaf de zijkant, vanuit de dug-out van VOC, maar ook van de toeschouwers, helaas van beide kanten. Daar werd niet op gereageerd. Prima gedaan. De technische staf had dan ook na afloop eigenlijk geen andere woorden nodig dan ‘wow mannen, ik weet dat jullie met lege handen staan, maar ik maak een diepe buiging, voor jullie instelling, voor jullie inzet, voor jullie progressie, voor het knokken wat jullie hebben gedaan (misschien een verkeerde woordkeuze in dit geval, maar de lezer begrijpt wat er bedoeld wordt) als team en voor elkaar’. Mannen, wat er vandaag door jullie op de mat gelegd werd is een voorbeeld voor ieder team van SVS. Ondanks de uitslag en stekeligheden op en naast het veld heeft het publiek, en het zag zwart van de mensen langs de lijn, genoten van jullie inzet en baalde mee met het verlies. Kop omhoog! Dit soort potjes zitten ertussen. Wees trots op deze prestatie. De technische staf en het trouwe publiek ziet jullie vooruitgang. Even voor de goede orde, de mannen van JO15-2 heeft alleen maar gespeeld tegen de ploegen die nu net boven hun staan en niet tegen de zwakke broeders. De punten komen vanzelf. Blijf gefocust, blijf voetballen, blijf werken, met elkaar en voor elkaar. Het wordt een prima seizoen. Volgende week om 11h bij Soccer Boys. Dinsdag en donderdag trainen. Kom ook naar de krachttraining! De resultaten zijn terug te zien op het veld.