SVS JO15-2 bekert verder na prima tweede helft

Onder 15, JO15-2, Groep 4 24

21 oktober 2017 10:00

Peter Heusdens

Vandaag de bekerwedstrijd tegen Spirit JO15-5. Aangezien de boys de beker goed waren begonnen met een nog niet volledig uitgekristalliseerde selectie kon de technische staf experimenteren met de opstelling. Het concept ‘achterin 1 op 1 voetballen om zoveel mogelijk druk op de tegenstander te zetten’ werd vanaf het begin ingezet.

Hier hadden de mannen van SVS in het begin enorme moeite mee. Met deze ‘druk naar voren’ opstelling ligt er een grote verantwoordelijkheid bij de twee centrale middenvelders. Deze moeten continue ‘box to box’ lopen en de buitenspelers dienen ‘compact’ te voetballen. Tot zover de terminologie en de theorie, nu de praktijk. In de eerste helft lukte dat niet helemaal. Spirit, stijf onderaan had één, misschien twee spelers die niet in het team hoorden en zat er soms goed op, zocht de lange bal op de eveneens lange, vloekende spits. SVS was continue de betere, maar kwam toch op achterstand. Geheel onnodig werd op de linkerflank de kaats gezocht, maar ging alles en iedereen voorbij. Bryce kon zich er nog tussen wurmen maar verloor de bal zodat de spits van Spirit in een één op één situatie op Robin af kon gaan. Daar waar hij al twee keer eerder al redding had kunnen brengen lukte het een derde maal niet, 0-1. Vijf minuten later werd een opzichtige duwfout in het vijf metergebied van Spirit gemaakt en Kian kon de penalty benutten, 1-1. De mannen bleven voor eigen succes gaan terwijl er betere keuzes gemaakt had kunnen worden door af te spelen. Er werd wat onrustig gevoetbald op het middenveld en de lange, nog steeds vloekende spits kon tussen drie verdedigers van SVS laag inschieten, 1-2. Amin liet het er niet bij zitten en pikte de bal op na een uittrap van de keeper, dribbelde een paar man voorbij richting het zestien meter gebied en haalde van een afstand uit, 2-2, tevens rust.

In de tweede helft viel alles op zijn plek voor SVS JO15-2. Spirit werd volledig van het veld gespeeld en het heeft geen zin om alles op te gaan schrijven. Alles werd gewonnen, druk naar voren was prima, driehoekjes, passes naar de vrije man, alles viel op zijn plek. Doelpunten van Kian, lob over de keeper na een assist van Saïd, Keaton na prima terugleggen van Kian vanaf de achterlijn, Amin die sneaky een corner bij de tweede paal erin wurmde, Tyrell met een afstandschot dat ongelukkig bij de keeper door de benen ging en Bradley die de keeper met een bekeken schot passeerde. Einduitslag 7-2.

Het is niet dat iedere wedstrijd dit stramien gehanteerd wordt. Meer een generale repetitie voor als het er echt in een wedstrijd op aankomt. De tegenstander was er ook naar. Als het allemaal goed valt is het goed om te zien dat er ook als ploeg gevoetbald wordt. Hou dit ook vol bij wedstrijden waar er meer tegenstand is, zoals de tegenstander van afgelopen woensdag. Dinsdag en donderdag is er weer kracht- en reguliere training. De volgende wedstrijd in weer thuis, tegen VOC JO15-2, ongeslagen op de tweede plek, om 10.15h. Tot dinsdag.