SVS JO15-2 toont veerkracht na een dramatische start

Badr Hattit (omhaal)

24 maart 2018 12:00

Edwin Knops

Veld 4, bij de vrienden van HCC, is altijd een feestje. Het feest is helemaal compleet als je je mag omkleden bij de korfbal, als voetballer. Het veld lag er goed bij, en de mannen van SVS lieten zich niet afleiden door de vele blonde paardenstaartjes van de hockeysters. Goed veld, het was droog, pas de derde wedstrijd van de tweede seizoenshelft, wat kan er mis gaan? Lekker voetballen dus.

Nou, Xerxes ging lekker voetballen. Binnen 2 minuten lag de bal achter Robin. Zelf appelleren voor buitenspel terwijl er iemand achter je die opheft en dan met je hand omhoog blijven staan is geen beste verdedigingstechniek, 0-1. In de eerste minuten na de openingstreffer werd nog wel de aanval gezocht door SVS JO15-2, maar in plaats van te kijken wie er vrij stond werd er te vaak geprobeerd de bal zelf over de lijn te lopen. Op de training leer je schieten op het doel. Misschien is het een idee om dat in een wedstrijd wat vaker te doen. Het niveau van SVS begon naar een zeer bedenkelijk niveau te zakken. Er zat geen pit in de duels en de mannen werden kinderlijk eenvoudig afgetroefd. Jamie kon bij de achterlijn reddend optreden, maar de afgeslagen bal was een prooi voor een van de aanvallers van Xerxes, die nota bene tussen drie man van SVS instond, 0-2. Geen enkel noemenswaardig moment van SVS JO15-2 op de helft van de tegenstander kan hier worden beschreven. Jamie, die zijn handen meer dan vol had tegen zijn directe tegenstander, had een overtreding nodig om hem af te stoppen op de linkerflank. De vrije trap kon ongehinderd door een van de voorhoedespelers op de paal worden gewerkt en via de rebound het doel ingewerkt worden, 0-3, tevens ruststand.

Een zeer negatieve en hevig teleurgestelde Dimitri veegde in de rust de grasmat aan met de mannen. Dit wat nu was laten zien deed namelijk pijn aan de ogen van de SVS toeschouwers. Er moest meer gestreden worden om de bal, de duels niet uit de weg gaan en er moest begonnen worden met voetballen. De mannen van SVS pakten dit gelukkig op. Binnen vijf minuten stuurde Badr Niels weg, die verzuimde om op het doel af te lopen, maar wel in een keer hard uithaalde en de bal via de paal zag binnenvallen, 1-3. Nog geen vijf minuten daarna was het Tyrell die in een één op één situatie de stand naar 2-3 tilde. Er werd eindelijk gestreden en het spel golfde op en neer. Het begon zowaar op een voetbalwedstrijd te lijken. Tegen het einde nam SVS het heft in handen en probeerde via een één op één situatie achterin de druk bij de tegenstander te leggen. In een onduidelijke situatie in het 16-meter gebied kon Badr vallend met een halve omhaal de gelijkmaker binnen schieten, 3-3. Met nog  vijf minuten op de klok ging het spel hard op en neer. SVS kreeg zeker nog twee, drie hele goede kansen om de overwinning uit het vuur te slepen, maar ook nu werd er te vaak voor eigen succes gegaan, zodat het tweede gelijkspel een feit was.

Een wedstrijd met twee gezichten en een hoop leermomenten. Voetbal is een contactsport. Er mocht veel van de scheidsrechter. Als je dat ziet, maak er dan gebruik van en schuw de duels niet. Blijf scherp vanaf het begin. Wat er vandaag in de eerste helft gebeurde, dat kan echt niet. Als jullie volgend jaar in de C1 of de B2 willen spelen, dan moet je echt met een andere mentaliteit de wedstrijd in gaan, anders val je misschien zelfs buiten de selectie. Aan de andere kant, er is veerkracht getoond door de stand gelijk te trekken, maar verzuimd om de overwinning uit het vuur te slepen. Echte winnaars gaan daar altijd voor. Deze houding is volop in ontwikkeling, dus laten wij het er op houden dat de eerste helft de slechtste ooit was en nooit meer voorkomt.  Lekker allemaal komen trainen, het wordt tenslotte weer lente. De volgende wedstrijd staat gepland op 7 april, bij en tegen TOGB JO15-6, om 10h. Tot dinsdag!