SVS JO15-2 buigt hoofd tegen versterkt Rotterdam United JO15-2

Rotterdam United JO15-2

...

19 mei 2018 13:00

Alsof de KNVB het zo had uitgekiend. In de allerlaatste wedstrijd van het seizoen zou het kampioenschap beslist worden in de4de klasse-02 van de JO15. Ongenaakbaar stonden Rotterdam United JO15-2 en SVS JO15-2 bovenaan, de eerste met drie verliespunten uit een verloren wedstrijd en de tweede met vier verliespunten door twee gelijke spelen. Op de laatste speeldag van SVS JO15-2 moest er gewonnen worden van de directe concurrent om zich kampioen te mogen noemen. Bij een gelijk spel hing alles af van het resultaat van de laatste wedstrijd van de tegenstander. Als, al, als... er moest vandaag gewonnen worden, punt.

De ouders hadden zich uitgesloofd en ervoor gezorgd dat het team gezamenlijk kon ontbijten op de club. Prima geregeld! Daarna konden de heren de verrichtingen van de collega’s van de JO15-1 op veld twee volgen voordat de reis naar de RFC-weg kon aanvangen. Nadat de parkeerproblemen overwonnen waren begon het intimidatie spel. Er was nog geen kleedkamer beschikbaar. Geheel stoïcijns konden de mannen een half uur voor aanvang de kleedkamers in om zich klaar te maken. Het praatje vooraf van trainer Dimitri werd voor deze keer gehouden tijdens het omkleden. Helaas waren een aantal jongens niet doordrongen van wat er voor het team op het spel stond, waar al sinds de Kerst door staf en spelers naar toe gewerkt werd. Dit gedrag werd dan ook bestraft met startplek op de, fysiek ontbrekende, reservebank. De trainer had de vorige week de wedstrijd van Rotterdam United tegen Blijdorp al bekeken. Daardoor werd het al vlug duidelijk dat er veel versterkingen aan het team van Rotterdam United JO15-2 werden toegevoegd. De JO15-1 speelde namelijk ook thuis en was net klaar met hun wedstrijd. Op deze leeftijd betekend een jaartje meer vaak ook een kop groter en een schouder breder. Maar SVS JO15-2 heeft het afgelopen seizoen laten zien ook van fysiek sterkere tegenstanders te kunnen winnen, dus zou dit vandaag ook moeten gebeuren.

Het massaal meegereisde publiek, ik schat dat er toch minimaal 80 SVS supporters langs de kant stonden, zagen in de eerste helft een gelijk opgaande strijd. Rotterdam United had misschien individueel de betere spelers, maar SVS fungeerde beter als ploeg. Kansen waren er voor beide ploegen. Tyrell legde de bal op de lat en Bradley had een goede kans om de score te openen. Aan de andere kant lag Robin een paar keer goed in de weg en Rotterdam United begon wat gefrustreerd te raken bij zoveel tegenstand. Steeds meer spelers van de JO15-1 werden het spel ingedraaid maar de beginstand was tevens de ruststand, 0-0.

Nogmaals, SVS had niets aan een gelijkspel en zou moeten scoren. Tyrell kon zijn drang naar voren moeilijk onderdrukken, maar de trainer besloot daarop het middelveld meer naar binnen te plooien om de as te versterken. Jeremy verzette bergen maar de voorhoede liep zich dood op de verdedigers die gemakkelijk mee hadden kunnen spelen in de competitie die twee leeftijdscategorieën hoger lagen. SVS JO15-2 stond onder druk en Robin bewees weer eens van onschatbare waarde voor het team te zijn. Een gelijkspel leek het enige haalbare te zijn voor SVS en het was zaak om de opgetrokken handbal verdedigingslinie dicht te houden. Jammer genoeg kon 5 minuten voor tijd een van de betere spelers van Rotterdam United zich door de verdediging wurmen en de bal net langs Robin tikken, 1-0. De reservebank van Rotterdam United, gevuld met minimaal acht originele spelers uit het team, ontplofte, SVS verslagen achter latend. De 2-0 was een formaliteit nadat SVS alles op de aanval had gegooid en de kracht niet meer had om de verdediging snel genoeg dicht te zetten.

Na afloop stonden de koppen van SVS JO15-2 op onweer over zoveel aangedane onrecht. De vraag werd gesteld waarom er geen mannen van onze JO15-1 meegenomen waren om hier iets tegenover te zetten. Het antwoord van trainer Dimitri was vrij simpel. Als wij dat gedaan hadden, dan had jij niet gespeeld, jij niet, jij niet en jij niet en als wij dan gewonnen hadden, dan was de JO15-1 kampioen geworden en niet de JO15-2, met de jongens die het gehele seizoen in dit team spelen. Dat Rotterdam United hiervoor gekozen heeft is uiterst onsportief maar dat is iets waar onze technische staf niet voor kiest. Uiteraard was de teleurstelling groot, zeer groot eigenlijk, maar verlies, ook van kampioenswedstrijden, hoort bij het spelletje. Dit zal heus nog wel een keer vaker gebeuren. Gek genoeg word je hier wel beter van, slimmer en krijg je eelt op je ziel. Leer hiervan.

De competitie is hiermee klaar. Laat ik beginnen met te zeggen dat de technische staf supersuper trots is op alle spelers van de JO15-2. Iedereen heeft grote stappen in zijn ontwikkeling gemaakt, is fysiek sterker en voetbalslimmer geworden en is toe aan de volgende stap, de JO17-2 of de JO15-1. Dit alles is toe te schrijven aan de inspanningen van één man, de trainert Dimitri, die zijn werktijd, ook aan de andere kant van het land, zo inplande dat hij op tijd terug kon zijn in Capelle om de mannen te trainen. Ook wil de technische staf alle ouders bedanken voor hun nimmer aflatende steun en de noodzakelijke hand en spandiensten.

Blijft over dat de mannen nog twee toernooien spelen. Op 25, 26 en 27 mei is het jaarlijkse internationale toernooi. Op vrijdag is de opening bij SVS. De selectie, dus ook de JO15-2 dient hier aanwezig te zijn, dit is verplicht. Kom dus in SVS sweater of trainingspak. De 25ste speelt het team drie wedstrijden, om 13.30h tegen Camedy, om 15.10h tegen Dios en om 16.50h tegen Hollandia. Op 16 juni spelen de mannen het laatste toernooi bij Jodan Boys in Gouda. Oh ja, totdat de velden eruit gaan, de kunstgrasvelden worden vernieuwd, wordt er gewoon getraind. Tot dan!