Oefenmeester Wout Ooms grijpt in bij SVS

Karam Bensedjed

3 november 2018 14:00

D.J.M. Korbee

SVS heeft eindelijk zijn eerste thuisoverwinning te pakken. De Capellenaren zetten Strijen met 3-1 aan de kant en stegen met stip van de twaalfde naar de achtste plaats in 2D. SVS zakte vorige week bij DCV door de ondergrens en trainer Wout Ooms had zaterdag hard ingegrepen door zijn elftal op zes posities te wijzigen.

,,Ik had weliswaar drie blessuregevallen, maar ik heb ook spelers gepasseerd'', sprak Ooms. ,,Mijn team moet weten dat er geen heilige huisjes meer bestaan. Daarbij hebben we nu ook een ander systeem gespeeld. In plaats van 4-3-3 heb ik gekozen voor 4-4-2.''

Aan het einde van de wedstrijd bleek dit alles goed te zijn uitgevallen. Niet dat SVS tegenstander Strijen van de mat speelde, maar er was in ieder geval genoeg inzet en beleving te bespeuren. Er werd in de achterhoede en op het middenveld kort en scherp gedekt en voorin vocht spits Raymon Lingen menig duel uit op het scherpst van de snede met het Strijense centrale verdedigingsduo. SVS overklaste geenszins de gasten, maar aan het einde van de eerste helft stond er wel een keurige 2-0 voorsprong op het scorebord.

Na de 3-0 van Chris van der Graaf leek alles in kannen en kruiken. Toch werd het nog even penibel. Eerst schoot Karam Bensedjed Strijen verdiend terug in de wedstrijd en nadat verdediger Bob Sonnevelt van het veld werd gestuurd, roken de Strijenaren nog bloed. SVS hield stand en daarmee was na twee nederlagen en een gelijkspel de eerste thuisoverwinning een feit.

SVS heeft zaterdag geen competitieverplichtingen, maar neemt het in de eerste ronde van de knock-outfase op tegen OVV in Oostvoorne. OVV staat na zeven speelrondes met negen punten op de negende plaats in 3D.

SVS-Strijen 3-1 (3-0). Raymon Lingen 1-0, Bob Sonnevelt 2-0, Chris van der Graaf 3-0, 60. Karam Bensedjed 3-1.

bron: AD Rotterdam Oost - Bert van der Velde

Hieronder ook nog het verslag van Youp Kruithof - IJssel-Sport

Van der Graaf: “Zolang ik niet hoef te keepen”

Chris van der Graaf mocht in de met 3-1 gewonnen wedstrijd tegen Strijen eindelijk weer in de basis beginnen. De voetballer van SVS begon de wedstrijd als linkermiddenvelder maar eindigde als linksback. Ondertussen wist hij ook nog te tekenen voor de 3-0.

Trainer Wout Ooms wijzigde zijn opstelling op maar liefst zes plaatsen ten opzichten van de verloren derby (2-0) tegen DCV. Niet allemaal uit onvrede maar ook wegens blessures. Zo kon Julian van der Geest niet spelen wegens een botkneuzing in zijn teen, had Tim de Winkel last van zijn wreef en kampte Wesley Valk met een gekwetste schouder.

Invloed wisselingen

Al na drie minuten lieten de wijzigingen van de oefenmeester zich zien. Antony Schoenmaker, ook voor het eerst in de basis, stoomt door aan de rechterkant en geeft de bal perfect voor de voeten van spits Raymon Lingen. De spits wist zodoende zijn tweede van het seizoen aan te tekenen.

Even later was Lingen weer belangrijk. De van Victoria’04 overgekomen aanvaller raakt een bal compleet verkeerd waardoor de bal precies voor de voeten komt van Bob Sonnevelt. De linksback twijfelt niet en rond keurig af. Na rust dringt Strijen aan. Drie corners binnen een minuut moet het startsein geven voor een zware tweede helft voor SVS. De ploeg uit Capelle lijkt ook onder druk te staan van de ploeg in zwart-geel maar dan is daar Roy Rijsdijk. Met een subtiel balletje stuurt hij Chris van der Graaf weg. 1-op-1 met de keeper rond de rappe speler keurig af.

Even lijken de bezoekers terug in de wedstrijd te komen als Dion van Kralingen aan de rechterkant doorkomt. Zijn voorzet is keurig waardoor Karam Bensedjed doelman Bart de Keijzer verschalkt. Het blijkt een stuiptrekking van de ploeg van trainer Geert Meijer. Zelfs na het wegsturen van Bob Sonnevelt, “Ik riep alleen tegen mijn teamgenoten “Verdorie, let nou toch eens op.” maar de scheidsrechter dacht dat ik het tegen hem had”, wist Strijen niet gevaarlijk te worden.

Multi-inzetbaar

De rode kaart van Sonnevelt betekent dat Van der Graaf een linie moest zakken. Als linksachter maakt hij de negentig minuten vol. “Het is niet mijn positie maar je wil gewoon voetballen” aldus Van der Graaf, “Dan maakt het mij niet uit waar ik speel, zolang ik niet hoef te keepen.”

Opstelling SVS De Keijzer, Kaashoek, Van der Staal, Peeters, Sonnevelt, Badal (150ste wedstrijd voor SVS), Linger, Schoenmaker, Rijsdijk, Lingen, Van der Graaf. Valk en Y. De Lely vielen in.

Na afloop hield Youp Kruithof van IJssel-Sport nog de volgende interviews:

Wout Ooms                  Bob Sonnevelt               Chris van der Graaf

fotoverslag SVS ZA1 - STRIJEN ZA1 (met dank aan fotograaf Piet Engels van vv Strijen)