Kantine open of niet, dat is de vraag

9 augustus 2020 22:30

Het nieuwe voetbalseizoen staat op punt van beginnen. Het zou mooi zijn als de kantine dan weer open zou kunnen gaan. Het waarom daarvan hoeft niet uitgelegd te worden. Dat we hier nog geen zekerheid over kunnen geven, moeten we wel even uitleggen.

Voor het openstellen van de kantine (en ook: het terras) geldt wat wij noemen de wet van vraag en aanbod. De leden vragen of de kantine en het terras weer open kunnen en de overheid biedt aan dat SVS dat ook kan doen. Je zou zeggen: daar is dus niets aan de hand.

Maar die wet werkt alleen goed als vraag en aanbod met elkaar in evenwicht zijn. En dat is niet het geval.

Want de leden vragen of de kantine weer normaal (als in: toen er nog geen Corona-crisis was) open kan. Met alles wat daar (normaal) bij hoort. Maar dat normaal bestaat niet meer.

En aan de andere kant, het aanbod van de overheid is eigenlijk een gebod. Je mag de kantine weer openstellen, maar alleen als de vereniging zich houdt aan een heleboel regels. En -omdat er sprake is van een gebod- geldt er ook een sanctie. Als de vereniging zich niet houdt aan de regels, dan gaat de hele vereniging onherroepelijk dicht.

De uitdaging is dus onszelf aan die regels te houden. Dat is niet de verantwoordelijkheid van het bestuur, maar een verantwoordelijkheid van de vereniging, van alle individuele leden en van alle individuele bezoekers dus.

En daar wringt de schoen nog een keertje extra. Want iedereen denkt dat het gaat om eigen verantwoordelijkheid. En dat wordt dan weer uitgelegd als: dat maak ik zelf wel uit. En dat is nou weer net niet waar. Het individu maakt niet uit hoe het virus zich gedraagt en zich verspreidt. Dat maakt het virus zelf wel uit.

Wat ons te doen staat is dus de verspreiding tegen te gaan. Het bestuur doet dat dat door samen met vrijwilligers voorbereidingen te treffen. Looplijnen, ontsmettingsmiddelen, spatschermen, overal aanwijzingen en herinneringen, dat soort zaken. Daarmee wordt ruimte geboden om te genieten van het voetbalspelletje. En de leden doen dat door zich op een verantwoordelijke manier te gedragen binnen de geboden ruimte. Daarmee benaderen we zo veel als mogelijk het normaal waarnaar we allemaal snakken. En tegelijk gedragen we ons binnen het nieuwe normaal: het gedrag dat gericht is op het tegengaan van verspreiding van het virus.

Bron: BESTUUR SVS