Corona en SVS: nieuwe ontwikkelingen

8 september 2020 19:15

Gisteravond heeft het bestuur van SVS in vergadering de huidige situatie ten aanzien van Corona binnen de vereniging besproken. Aanvankelijk was aan de orde de vraag of de trainingen en wedstrijden van de herenselectie weer hervat konden worden. Deze vraag werd echter ingewikkelder omdat er 2 nieuwe besmettingen zijn geconstateerd binnen deze groep. Plus dat een andere speler zich heeft laten testen in verband met het vermoeden van besmetting.
Bij een ander team was er sprake van een besmetting bij een gezinslid van een speler. Ook daar speelde de vraag welk effect er zou zijn op het spelen en trainen.

Om bij dit laatste team te blijven, dat is uiteindelijk met een sisser afgelopen. De speler heeft zich laten testen en in afwachting daarvan zijn gezicht niet laten zien bij SVS. Hij heeft zichzelf wel afgemeld bij de teamleiding. Deze heeft op haar beurt weer het bestuur geïnformeerd.

Tegen de tijd dat er over eventuele maatregelen gesproken kon gaan worden, bleek de speler negatief getest zijn. Waarmee de noodzaak tot het nemen van maatregelen wegviel.

Dit was een gevalletje netjes-volgens-de-regels. Iedereen hield elkaar tijdig en volledig op de hoogte, zodat op grond van de juiste feiten de goede beslissing genomen kon worden. Complimenten voor de betrokkenen voor de rol die zij gespeeld hebben.

Bij de selectie was er ook sprake van tijdige en volledige informatieverstrekking. En toch is hier sprake van een iets complexere vraagstuk. Immers, vorige week bevestigde besmettingen en nu weer 2 erbij. Hoe ga je hiermee om?

We kunnen er vanuit gaan dat het virus zich voorlopig nog wel zal laten gelden. Ga je dan elke keer een team niet toestaan om te trainen en wedstrijden te spelen? En zeg je dan tegen alle spelers dat ze voorlopig maar niet op SVS moeten komen? Dat zal niet werkbaar zijn en daar bestaat ook niet voldoende draagvlak voor. En dat zijn net de twee zaken die van belang zijn om de coronamaatregelen bij SVS goed te laten functioneren.

Om deze reden willen wij weten of er in de periode voorafgaand aan het vaststellen van een positief testresultaat weten nauwe contacten heeft gehad met teamgenoten. Zo ja, dan moet je een team wel stilleggen. Zo niet, dan kan het team doorgaan met trainen en wedstrijden.

Dit vereiste komt bovenop de zaken die al golden (blijf weg als je besmet bent of nog wacht op een testresultaat en blijf vooral weg zolang de GGD dat heeft aangegeven; laat weten dat er iets met je aan de hand is, denk ook aan mogelijke gevolgen voor anderen).

Op grond van deze overweging kan de selectie met ingang van vandaag de trainingen weer hervatten. Daarvan zijn echter uitgesloten de spelers die nog in de wachtperiode van de GGD zitten of die nog geen testresultaat hebben.

In de tussentijd is het goed om  te zien dat van de selectie nagenoeg iedereen de afgelopen week niet bij SVS is geweest. Men heeft gehoor gegeven aan het verzoek afstand te bewaren totdat duidelijk is dat iedere afzonderlijke speler geen verschijnselen is gaan vertonen. Waarmee men heeft aangegeven de vereiste verantwoordelijkheid te willen en te kunnen nemen.

Bron: Bestuur SVS