In gesprek met Ger Mulder van SVS

29 november 2020 12:15

Hij heeft twee ogen, maar doet alsof hij er vier heeft. Als op zaterdag de jeugd van SVS in actie komt, stelt Ger Mulder zich ‘strategisch’ tussen twee velden op sportpark Schenkel op. “Ik zie het links en rechts gebeuren. Ik zit er bovenop.”

Dat moet ook, want Mulder moet de jeugdopleiding van de Capelse club naar een hoger plan brengen. Uiteindelijke doel is om de aansluiting met de selectie, het eerste en tweede elftal, naadloos te laten verlopen. “Daar zit nu nog een gat tussen”, zegt voorzitter Dick Vlasblom. “We zijn in relatief korte tijd met het eerste van de vierde naar de tweede klasse gepromoveerd. Het niveau van onze jeugdopleiding is niet meegegroeid. Er kwamen incidenteel wel spelers door, maar te weinig. We willen graag als club een eigen gezicht houden en dat betekent een selectie met voornamelijk jongens die bij ons zijn opgegroeid.”

Om een kwaliteitsslag te maken, besloot SVS begin vorig jaar een hoofd jeugdopleidingen aan te trekken. “Dat kwam enerzijds door het vertrek van onze jeugdvoorzitter Peter Lanser. Hij had ook de technische zaken in zijn pakket. Wij vonden het wenselijk om organisatie en het voetbaldeel te scheiden. Daarnaast waren we ook bewust geworden van de noodzaak om meer aandacht te besteden aan de opleiding.”

SVS vond in Mulder een ervaren opleider, die bovendien in het verleden werkzaam was bij SVS. Toen de Capellenaren nog op een bescheiden niveau acteerde, was de Krimpenaar er hoofdtrainer. “Dat is zeker al dertig jaar geleden”, zegt de 65-jarige Mulder, die ook hoofdtrainer was van Oude Maas, RKWIK, DJSCR en Noorderkwartier. Zijn hart ligt echter bij het opleiden van spelers, vandaar dat hij zijn werkterrein verplaatste naar de jeugd, waar hij bij CKC (veertien seizoenen) en Moordecht werkzaam was. Bij die laatste club is hij zijdelings nog betrokken bij de bovenbouw. “Ik heb het altijd leuk gevonden om jonge spelers dingen te leren. Als speler van het eerste is je invloed daarop beperkter, spelers zijn al voorgevormd. Ik sleutel graag aan de basis en probeer een structuur neer te zetten waar de club nog jaren plezier van heeft.”

Bij SVS zit hij inmiddels in zijn tweede seizoen. “Het eerste seizoen is mede door corona deels in het water gevallen. Toch hebben we een aardige stap vooruit kunnen zetten. Bij de onderbouw zijn we begonnen met één keer per week circuittraining om de basis skills te verbeteren.”

“Je hebt altijd te maken met goede en minder goede lichtingen, maar door een goed trainingsaanbod aan alle spelers, van de JO9-1 tot JO11-4, aan te bieden proberen we het niveauverschil beperkt te houden. Ik merk dat de trainers van SVS heel erg open staan voor vernieuwing. Draagvlak is heel belangrijk. Samen moeten we het doen.”

SVS heeft inmiddels een derde selectie-elftal in het leven geroepen. “Om een tussenstap naar het tweede en eerste te creëren”, verduidelijkt Mulder. “De club is ook écht bereid om de jeugd de ruimte te geven. Dat is heel belangrijk. Je kunt wel zeggen dat je meer eigen jeugd in het eerste wil, je zal de weg daartoe niet moeten blokkeren door spelers van buiten te halen. Als je je jeugd geen kans geeft, krijg je ook geen doorstroming.”

Bron: Voetbaljournaal