Dit verandert er bij het amateurvoetbal: 10 actiepunten.

10 augustus 2013 10:00

In het nieuwe voetbalseizoen gaat er flink wat veranderen in het amateurvoetbal. Zie: het actieplan ‘Tegen geweld, voor sportiviteit’. De bond voert per 1 juli 2013 maatregelen in om agressie op de velden terug te dringen. Zo komt er een meldpunt voor voetbalgeweld en wordt er een tijdstraf ingevoerd. Hieronder een overzicht van alle maatregelen.

1. Tijdstraf bij gele kaart

Spelers krijgen een tijdstraf van tien minuten bij de eerste gele kaart, als 'automatische afkoelperiode'. Dit geldt voor iedereen in de B-categorie junioren en senioren (75 procent van het totaal). Gele kaarten komen hiermee niet meer op het wedstrijdformulier te staan en kunnen verder dus evenmin leiden tot een uiteindelijke schorsing. Krijgt een speler in dezelfde wedstrijd een tweede gele kaart, dan is dit evengoed 'rood' en moet hij meteen vertrekken. Alleen nog na directe rode kaarten volgt de gebruikelijke tuchtrechtelijke procedure. Bijkomend voordeel van deze maatregel is dat de KNVB hiermee de administratieve last van verenigingen verlaagt.

2. Invoering spelregelbewijs voor jeugdspelers

Een spelregelbewijs maakt voetballers van jongs af aan vertrouwd met de regels en geeft hen meer inzicht in en begrip voor de beslissingen van de scheidsrechter. B-junioren halen het bewijs verplicht via een spelregeltest. De test bestaat uit tien vragen die ook worden gebruikt binnen de KNVB-opleidingen en op www.aragvoetbaliqquiz.nl.nl.

3. Bewijs van goed gedrag na schorsing

Wie een zware overtreding begaat, moet verplicht een bewijs van goed gedrag halen. Spelers die geschorst zijn wegens geweld volgen een cursus 'sport en agressie'. Dit geldt voor jeugdleden met een straf vanaf negen maanden en voor senioren met een straf vanaf 18 maanden.

4. Een hulplijn noodgevallen

Bij een exces op of rond het veld, kan een vereniging 24 uur per dag contact opnemen via dit speciale telefoonnummer: 0800-2299555. Binnen 48 uur biedt een zogeheten voetbalofficier ondersteuning bij de volgende acties: contact en overleg met de KNVB, aangifte bij de politie, inschakelen van slachtofferhulp, samenstellen interventieteam. Ook kunnen er andere experts worden ingeschakeld.

5. Er komt een 'meldpunt wanordelijkheden'

Dit gebeurt om inzicht te krijgen wat er gebeurt op het veld. De KNVB lanceert een webformulier op zijn respectpagina, waarop iedereen melding kan maken van alle negatieve ervaringen op en rond het veld. MELDPUNT

6. Waarnemers bij risicovolle verenigingen

Er worden extra waarnemers ingezet bij risicovolle verenigingen. De 'extra ogen' van de waarnemers moeten het bestuur helpen de regels te handhaven door beter in kaart te brengen in hoeverre iedereen zich op en rond het veld hieraan houdt. De waarnemers kunnen de verenigingen ook helpen bij het correct en volledig toepassen van de regels rond de spelerspassen en het wedstrijdformulier. Daarnaast informeren zij het bestuur over eventuele misdragingen en rapporteren zij aan de voetbalbond.

7. Actie tegen 'foute' verenigingen

Met verenigingen die in negatief opzicht bovengemiddeld scoren, gaat de KNVB aan de slag. Preventie is en blijft daarbij het allereerste doel. Dit doet de bond door het bieden van extra ondersteuning en begeleiding bij het stimuleren van sportiviteit en respect. Er volgt straf als er geen verbeteringen zijn. Zo kan het zijn dat een hele club een weekend uit de competitie wordt genomen.

8. Gedragsregels moeten worden gepubliceerd

Mensen bekend laten zijn met de regels, is een voorwaarde om misdragingen te kunnen benoemen en bestraffen. De KNVB roept alle clubs op de gedragsregels die bij de club gelden zichtbaar te publiceren.

9. Aanvoerders ondertekenen wedstrijdformulier

Voortaan dragen óók beide teams volledig de verantwoordelijkheid voor a) de controle aan de hand van de spelerspassen en b) aangeven van wat er tijdens de wedstrijd is gebeurd. Na afloop van elke wedstrijd ondertekent niet alleen de scheidsrechter het wedstrijdformulier, maar doet hij of zij dit gezamenlijk met de beide aanvoerders.

10. Online publicatie tuchtuitspraken

De KNVB maakt alle uitspraken van de tuchtorganen - online - openbaar, via KNVB.nl. Hierbij zal in elk geval vermeld staan welke vereniging (en district) het betreft, of de speler behoort tot de junioren of senioren, en uiteraard om welke overtreding en strafmaat het gaat.

Bron: www.knvb.nl